Vergoeding van incontinentiemateriaal
Stappenplan vergoeding incontinentiemateriaal
Het juiste incontinentiemateriaal draagt bij aan het welzijn van cliënten. Maar hoe verkrijg je het juiste materiaal? En wat moet er gebeuren om het incontinentiemateriaal vergoed te krijgen vanuit de basisverzekering?
Voor het verkrijgen van vergoeding geldt onderstaand stappenplan.
Bij elke stap kun je doorklikken voor meer informatie. Heb je nog vragen? Neem dan gerust contact op met het Abena Adviesteam (0485 – 58 11 50).

Stap 1: naar de (huis)arts
Wat: de klachten melden en laten onderzoeken
Door wie: de (huis)arts van de cliënt
Waarom: om een verwijzing te krijgen naar een gespecialiseerd zorgverlener

Stap 2: voorschrift verkrijgen
Wat: gesprek over de persoonlijke situatie
Door wie: gespecialiseerd zorgverlener (bv. praktijkondersteuner huisarts of continentieverpleegkundige)
Waarom: het voorschrift zorgt ervoor dat de producten van de cliënt vergoed worden via de zorgverzekering

Stap 3: hulp bij productkeuze
Wat: voorlichting en advies over verschillende soorten incontinentiemateriaal
Door wie: gespecialiseerd zorgverlener (dezelfde als in stap 2)
Waarom: om ervoor te zorgen dat de cliënt een product krijgt voorgeschreven dat bij de situatie van de cliënt past

Stap 4: een proefpakket aanvragen
Wat: het incontinentiemateriaal uitproberen
Door wie: op abena.nl/proefpakket of via het Abena Adviesteam 0485 58 11 50
Waarom: zodat de cliënt kan ervaren of het product past

Stap 5: dagelijks gebruik
Wat: incontinentiemateriaal bestellen voor dagelijks gebruik
Door wie: bij een medisch speciaalzaak of apotheek die ervoor zorgt dat de producten vergoed worden
Waarom: zodat jij of je cliënt gemakkelijk materiaal kan bestellen
Handige infographic
Wil je een cliënt informeren over de vergoeding en verkrijgbaarheid van incontinentiemateriaal? Download de inforgraphic hiernaast en geef ‘m mee. Handig als voorbereiding bij een gesprek met een incontinentieverpleegkundige of huisarts.
Grip op goede zorg, waarmee kunnen we jou helpen?
10 aandachtspunten voor goede basiszorg.
Waarmee ga jij aan de slag?
Op welk gebied vind jij dat er binnen jouw organisatie nog iets te verbeteren valt?

Schaamte
Zo creëer je een goed gevoel bij cliënten.



Een verstoorde nachtrust
Zo zorg je voor een goede nachtrust voor cliënten.


Een rode huid
Zo zorg je voor een gezonde huid bij cliënten.


Zelfredzaamheid
Zo behoud je zo lang mogelijk zelfredzaamheid voor cliënten.


Verspilling
Zo zorg je voor zo min mogelijk verspilling van materiaal.


Een schone omgeving
Zo creëer je een schone omgeving voor jezelf en cliënten.


Fysieke belasting
Zo zorg je voor zo min mogelijk fysieke belasting voor jezelf en cliënten.


Natte bedden en kleding
Zo zorg je voor een droog bed en kleding bij cliënten.


Persoonlijke aandacht
Zo creëer je meer tijd voor persoonlijke aandacht voor cliënten.


Infecties
Zo creëer je een veilige omgeving voor jezelf en cliënten.