Zorgprofessional

Generic filters
Exact matches only

Zorgprofessional

Generic filters
Exact matches only
Generic filters
Exact matches only

Vergoeding van incontinentiemateriaal

Vergoeding incontinentiemateriaal in 5 stappen

Stap 2: een voorschrift verkrijgen

Is incontinentiemateriaal de uitkomst voor de situatie van jouw cliënt?

Dan wordt de cliënt doorverwezen naar een gespecialiseerd zorgverlener voor een zogeheten ‘voorschrift’.

De gespecialiseerd zorgverlener voert een uitgebreid gesprek met de cliënt over de persoonlijke situatie, om te bepalen welk materiaal meneer/mevrouw nodig heeft en of daar een vergoeding voor te verkrijgen is. Het uitgangspunt daarbij is altijd het functioneren in het dagelijks leven. Het is daarom belangrijk dat de gespecialiseerd zorgverlener een zo nauwkeurig mogelijk beeld heeft van de persoonlijke situatie van de cliënt. 

Met wie voert de cliënt een gesprek?

  1. De praktijkondersteuner huisarts (POH)
  2. Een continentieverpleegkundige van de thuiszorg of andere zorginstelling
  3. De continentieverpleegkundige in apotheek of medisch speciaalzaak

De behandeld (huis)arts verwijst de cliënt naar deze zorgverleners door.

Voorschrift en recht op vergoeding

Blijkt dat de cliënt recht heeft op incontinentiemateriaal of andere hulpmiddelen? Dan geeft de gespecialiseerd zorgverlener een voorschrift (ook wel recept of indicatieverklaring genoemd). Dit voorschrift is nodig om de producten vergoed te krijgen bij de zorgverzekeraar.

Welke middelen worden vergoed?

Behalve incontinentiemateriaal krijgt de cliënt mogelijk ook andere hulpmiddelen via de basisverzekering vergoed. Denk hierbij aan urine-opvangzakken, eventuele hulpstukken of een katheter. Ook hiervoor geldt dat daar een voorschrift voor nodig is.

In welke gevallen worden hulpmiddelen vergoed?

Bij het afgeven van een voorschrift wordt er sowieso naar 2 zaken gekeken:

  1. De duur van urine- of ontlastingsverlies
    Als er tenminste 2 maanden sprake is van urineverlies (of 2 weken van ontlastingsverlies), wordt een hulpmiddel in veel gevallen vergoed.
  2. Het dagelijks functioneren
    In hoeverre beperkt incontinentie de cliënt in het dagelijks leven? Kan een hulpmiddel de kwaliteit van leven van de cliënt positief beïnvloeden? Dit wordt beoordeeld door de gespecialiseerd zorgverlener.
  3.  

Checklist ter voorbereiding

Tijdens het gesprek met een gespecialiseerd zorgverlener krijgt de cliënt allerlei vragen over de persoonlijke situatie. De cliënt kan zich voorbereiden op dit gesprek met de checklist hiernaast (pdf).

Na het afgeven van een voorschrift, neemt de zorgverlener de mogelijkheden van verschillende incontinentieproducten door. Zie hiervoor stap 3: hulp bij productkeuze.

Tip: niet te bescheiden

Het gesprek met de gespecialiseerd zorgverlener bepaalt welke producten de cliënt in welke hoeveelheid krijgt vergoed. Door onderhandelingen tussen medisch speciaalzaken en zorgverzekeraars kan het echter gebeuren dat de cliënt minder producten krijgt voorgeschreven dan nodig is. Wees daarom nooit te bescheiden over de hoeveelheid urine- of ontlastingsverlies.

Bestel een gratis proefpakket

Zoek samen met je cliënt het juiste incontinentieproduct van Abena. Zo werken we samen aan de best passende continentiezorg.

Aanbevolen producten

Uit ons kenniscentrum

Wat is ontlastingsincontinentie en wat is de oplossing

Fecale incontinentie

Lees meer
functionele incontinentie inco

Functionele incontinentie

Lees meer
Reflexincontinentie of neurogene incontinentie

Reflexincontinentie of neurogene incontinentie

Lees meer

Onze zorggebieden

Als specialist in basiszorg willen wij jou als zorgprofessional helpen grip te krijgen op goede zorg. Dat doen we met het bieden van de beste basiszorg. Op welk gebied kunnen wij je helpen?

In slechts 1 klik de beste hulp. Ik wil grip op goede zorg voor: