Zorgprofessional

Zoek hier
Generic filters
Exact matches only

Zorgprofessional

Zoek hier
Generic filters
Exact matches only
Zoek hier
Generic filters
Exact matches only

Zelf de toegevoegde waarde van zorgtechnologie onderzoeken

Ons blog staat de hele maand in het teken van de Slimme Zorg Estafette, die vorige week van start ging. Vanochtend volgden we een presentatie van Vilans, dat samen met Academy Het Dorp de zogeheten Innovatie-impuls Gehandicaptenzorg coördineert namens het ministerie van VWS. Centrale vraag tijdens de sessie: ‘Hoe onderzoek je als organisatie zelf de toegevoegde waarde van technologie?’

Zelf de toegevoegde waarde van zorgtechnologie onderzoeken: tips van onderzoekers en ervaringsdeskundigen

Onder leiding van Sanne van der Weegen gingen onderzoekers Hendrik Buimer en Valerie de Groot (allen van Vilans) in gesprek met Emmy van Driel van zorgorganisatie Profila. Onderwerp van gesprek was het onderzoek naar robot Sara, die bij Profila wordt ingezet op de dagbesteding ter ondersteuning van activiteiten als muziek en beweging.

Praktisch hulpmiddel: basis voor een onderzoeksplan

Waar begin je überhaupt als je de toegevoegde waarde van een nieuwe zorgtechnologie wil onderzoeken? Voor zorgorganisaties die zich dat afvragen, hadden de deelnemers aan de sessie al meteen een praktisch hulpmiddel paraat, in de vorm van een basis voor een onderzoeksplan.

Basis van een onderzoeksplan

Een onderzoeksplan helpt om de toegevoegde waarde van zorgtechnologie voor cliënten, naasten en zorgverleners te bepalen. 

Namens het ministerie van VWS hebben Vilans en Academy Het Dorp een handig format (pdf) voor zo’n onderzoeksplan ontwikkeld.

 

Een andere innovatieve zorgtechnologie waar Vilans en Academy Het Dorp onderzoek naar doen, is de implementatie van slim incontinentiemateriaal. Volg ons op LinkedIn en blijf op de hoogte van alle ontwikkelingen.

Multidisciplinaire teams

Emmy en Hendrik stipten beide het belang aan van multidisciplinaire teams bij de invoering van nieuwe zorgtechnologie. Bij het onderzoek naar robot Sara waren onder meer een onderzoeksadviseur, een communicatieadviseur, een projectleider, een gedragsdeskundige en persoonlijk begeleiders betrokken. Emmy had bovendien nog twee ander adviezen: laat de leverancier van de technologie ook aansluiten. En: wijs ambassadeurs aan. Dat werkt aanstekelijk en motiverend.

Data uit verschillende bronnen

Voor het onderzoek bij Profila maakten de betrokkenen gebruik van gegevens uit verschillende bronnen. Data uit robot Sara zelf – staat ze aan of uit; hoe wordt ze gebruikt? – maar ook observaties, interviews met medewerkers, online vragenlijsten en een zogeheten onderzoeksbox (daarover zo meer). Al die gegevens bij elkaar leverden een goed beeld van de waarde van de robot op.

Emmy benadrukte ook dat je geen professioneel onderzoeker hoeft te zijn om zelf de toegevoegde waarde van zorgtechnologie te onderzoeken. ‘Met je boerenfluitjesverstand kom je een heel eind.’

Bijzonder instrument: onderzoeksbox

Later in de sessie sloot Vilans-onderzoeker Valerie de Groot aan. Zij vertelde over een bijzondere manier waarop je cliënten die je moeilijk naar hun mening kunt vragen, toch kunt betrekken bij een onderzoek. Bij Profila zetten ze robot Sara immers in bij de ondersteuning aan ouderen met verstandelijke beperking, die zich niet altijd makkelijk uitdrukken.

Hiervoor bleek een ‘onderzoeksbox’ uitkomst te bieden. Een soort schoenendoos met verschillende materialen en opdrachten waarmee cliënten hun ervaringen konden delen. Een leeg notitieblokje bijvoorbeeld. Maar ook een voice-recorder. En twee kleine doosjes met daarop ‘dit vind ik wel leuk’ en ‘dit vind ik niet leuk’.

Tijdens het onderzoek bij Profila liet Valerie deze box twee weken bij cliënten achter, om pas daarna met hen in gesprek te gaan. Het gebruik van de box bood waardevolle aanknopingspunten voor een interview, en zorgde ervoor dat cliënten langer over vragen konden nadenken.

Tips voor organisaties die zorgtechnologie willen implementeren en de toegevoegde waarde daarvan willen onderzoeken:

  • Zet in je onderzoeksplan waarom en voor wie je de technologie wil implementeren
  • Bepaal goed wat je gaat meten en hoe je dat gaat meten
  • Formuleer vooraf al wanneer je de implementatie als geslaagd beschouwt
  • Stel een multidisciplinair team samen
  • Betrek de leverancier van de technologie bij de implementatie
  • Haal gestructureerd informatie op uit meerdere bronnen
  • Wijs ambassadeurs aan

Interesse in zorginnovatie? Download het eMagazine GRIP!

Ontdek hoe andere zorgorganisaties grip krijgen op kwaliteit, tijd en kosten. In GRIP delen vooruitstrevende zorgmanagers hun visie, kennis en inzichten. 

Uit onze blog

  • Alles
  • Actueel
  • Beleid
  • Casuïstiek
  • Duurzaamheid
  • Expertise
  • Innovatie
Alles
  • Alles
  • Actueel
  • Beleid
  • Casuïstiek
  • Duurzaamheid
  • Expertise
  • Innovatie

Kwaliteit in de zorgketen

Het schreeuwende tekort aan zorgmedewerkers houdt iedereen bezig. De overheid, beleidsmakers in de zorg, onderzoekers, opiniemakers: van alle kanten proberen betrokkenen oplossingen te vinden voor dit enorme probleem. Ook bij Abena zoeken we, samen met zorgorganisaties, elke dag naar manieren om de kloof tussen zorgvraag en -aanbod te verkleinen. In de praktijk zien we daarbij dat investeringen in kwaliteit goed hand in hand kunnen gaan met tijdwinst en kostenbesparingen.

Lees meer
verzorgende houdt arm van cliënt vast

Hoe kwantificeer je kwaliteit?

Het schreeuwende tekort aan zorgmedewerkers houdt iedereen bezig. De overheid, beleidsmakers in de zorg, onderzoekers, opiniemakers: van alle kanten proberen betrokkenen oplossingen te vinden voor dit enorme probleem. Ook bij Abena zoeken we, samen met zorgorganisaties, elke dag naar manieren om de kloof tussen zorgvraag en -aanbod te verkleinen. In de praktijk zien we daarbij dat investeringen in kwaliteit goed hand in hand kunnen gaan met tijdwinst en kostenbesparingen.

Lees meer
Jasper Brandt Facilitair Specialist infectiepreventie

Maak kennis met Jasper

Jasper Brandt is Facilitair Specialist bij Abena. Hij adviseert klanten adviseren over hygiëne in de zorg en begeleidt ze bij hun facilitaire vraagstukken. Vanuit zijn expertise geeft hij tips over infectiepreventie door een schone omgeving.

Lees meer

In slechts 1 klik de beste hulp. Ik wil grip op goede zorg voor: