Zorgprofessional

Generic filters
Exact matches only

Zorgprofessional

Generic filters
Exact matches only
Generic filters
Exact matches only

Abena Inservice

Samen werken aan grip op goede zorg

Als onderdeel van onze dienstverlening plannen wij periodiek een moment waarbij we met zorgmedewerkers bespreken hoe onze producten en dienstverlening bevallen. We bespreken wat goed gaat en of er zaken zijn die aandacht behoeven.

Dit noemen we de Abena Inservice.

Hoe werkt het?

Abena benadert organisaties pro-actief met de mededeling dat er een Inservice-ronde aan gaat komen. Zo hebben zorgorganisaties de tijd om hun personeel in te lichten; en hebben zorgverleners de mogelijkheid om relevante vragen of casuïstieken te verzamelen. 

Zorgverleners krijgen een mail waarin ze zelf een tijdvak kunnen inboeken om met Abena’s Zorgadviseurs in gesprek te gaan. Zo kunnen ze efficiënt met hun tijd omgaan en vindt het gesprek plaats op een moment dat hen uitkomt. 

Abena’s Zorgadviseurs hebben jarenlange ervaring op diverse zorggebieden, zoals continentiezorg, huidverzorging en infectiepreventie. Ze zijn bekend met de uitdagingen waar zorgmedewerkers tegenaan lopen. Ze bieden advies en ondersteuning bij diverse onderwerpen, zoals geuroverlast, natte bedden, lekkages, rode huid, enzovoorts.

Waarom doen we dit?

Onze ervaring is dat zorgverleners deze Inservice-afspraken op prijs stellen. Er is ruimte voor specifieke vragen op het gebied van continentiezorg en huidverzorging. Waar lopen jullie als zorgverleners tegenaan? En welke oplossingen biedt Abena hiervoor? De Zorgadviseurs van Abena voeren dagelijks gesprekken met zorgverleners, zowel in instellingen als in de wijkverpleging. Zij hebben dan ook kennis uit de praktijk en kunnen met de zorgverleners meedenken voor de juiste oplossing.

Wat levert het op?

Inservice kan bijdragen aan de kwaliteit van zorg. Hiervoor zijn we echter wel afhankelijk van de medewerking binnen zorgorganisaties. 

We proberen altijd zo veel mogelijk relevante medewerkers binnen een organisatie te bereiken. De input die we verzamelen in de gesprekken, werken we vervolgens uit in een inhoudelijke rapportage die we terugleggen en bespreken met de zorgorganisatie, en die we gebruiken om onze dienstverlening te optimaliseren. Daarnaast krijgt de zorgverlener tijdens het gesprek adviezen en inzichten van de Zorgadviseurs.

Praktijkvoorbeelden

Inservice kan bijdragen aan de kwaliteit van zorg. Zorgverleners bespreken indien gewenst specifieke casussen. Onze Zorgadviseurs nemen de situatie met ze door en bekijken welke mogelijke oplossingen Abena kan bieden. Hieronder delen we voorbeelden uit de praktijk: 

Casus: Nat bed bij cliënt in zorginstelling X

Aanleiding: 

Zorginstelling X is erg tevreden over de producten van Abena. Wel wordt een cliënt met regelmaat wakker in een nat bed.  

Inservice:

Tijdens het gesprek komt de Zorgadviseur van Abena erachter dat één van de cliënten een te groot product draagt. De Zorgadviseur raadt aan om de buikomvang op te meten, ongeveer 10 cm. onder de navel. Vervolgens geeft de Zorgadviseur gericht productadvies, waarbij er een kleiner product is aangeraden.

Conclusie:

Drie weken na het Inservicegesprek volgde een evaluatie. Daaruit bleek dat de cliënt niet langer doorlekt, omdat er nu een goed aansluitend incontinentieproduct gedragen wordt.

Casus: Huidproblemen door ontlasting bij bewegelijke cliënt

Aanleiding: 

Een cliënt in zorginstelling Y beweegt erg veel en smeert ontlasting uit over zichzelf. Hierdoor neemt de kans op huidproblemen toe.

Inservice:

Om huidproblemen te voorkomen, adviseert de Zorgadviseur om barrièrecrème te gebruiken. Helaas blijkt de cliënt het insmeren van de crème niet altijd toe te laten. Daarom is geadviseerd om zinkspray te gebruiken. Deze behandelt en beschermt de gevoelige huid zonder deze aan te raken, en is zowel curatief als preventief in te zetten. 

Conclusie: 

Bij de evaluatie bleek de conditie van de huid verbeterd te zijn. Het toepassen van de zinkspray gaat goed en voorkomt strijd tussen cliënt en medewerker.

Casus: Minder verschoningen en geen natte kleding meer

Aanleiding: 

Zorgmedewerkers in zorginstelling Z merken dat ze cliënten erg vaak moeten verschonen, omdat de inco erg verzadigd is of dat de kleding nat is geworden.

Inservice:

De Zorgadviseur vraagt uit welke producten er op dit moment gebruikt worden. In dit geval bleek dat er beter gekozen kon worden voor een product met hogere absorptie. De Zorgadviseur stuurt een proefpakket op om te kijken of dat beter bevalt.

Conclusie: 

De interventie die voorgesteld is, was een succes. Het proefpakket is goed bevallen en de organisatie is overgegaan op het product met hogere absorptie. Daarnaast blijkt dat er nu minder verschoond hoeft te worden, omdat producten langer mee kunnen.

Ons adviesteam staat voor je klaar

Vera, Miranda en Anita voorzien je graag van advies op maat

Kenniscentrum

In ons kenniscentrum vind je tientallen artikelen op het gebied van continentiezorg, huidverzorging, infectiepreventie en facilitaire dienstverlening. Doe er meteen je voordeel mee!

In slechts 1 klik de beste hulp. Ik wil grip op goede zorg voor: