Het belang van tussendoor reinigen
- Twan Peltzer
- november 28, 2021
Tussendoor reinigen helpt verspreiding van infectieziektes te voorkomen
Waar gewerkt wordt, gebeuren ongelukjes. Denk aan een vieze postoel, een glas dat omgestoten wordt of urine die op de vloer lekt. Op zo’n moment moet er tussendoor schoongemaakt worden. Ook als de schoonmaakdienst er niet is. Doekje erover en klaar? Liever niet! In dit artikel laten we je zien dat tussendoor reinigen belangrijk is en om de juiste middelen en methode vraagt.
Een vuile omgeving brengt risico’s met zich mee
Gemiddeld genomen worden ruimtes in zorginstellingen één keer per dag schoongemaakt. In de tussentijd wordt er zorg geleverd en ontkom je er niet aan dat dingen vies worden. Als zorgverlener wil je je cliënten beschermen, maar ook jezelf. Een vuile omgeving brengt risico’s met zich mee. Bacteriën voelen zich opperbest in een vuile, vochtige, zuurstofrijke pH-neutrale omgeving waar het tussen de 20 en 37 graden is. Een bacterie vermenigvuldigt zich dan iedere 20 minuten, waardoor na zesenhalf uur die ene bacterie zo’n 1 miljoen nakomelingen heeft. Een tafel met etensresten of een vaatdoek op het aanrecht worden hierdoor een bron van bacteriën en infectiegevaar. Hoewel niet alle bacteriën schadelijk zijn, kunnen sommige ernstige gezondheidsproblemen veroorzaken als ze in groten getale aanwezig zijn. Het is dus belangrijk het bacteriën niet te veel naar de zin te maken en dat kan door de omgeving schoon te houden.
Minder infecties voor meer grip op tijd, kwaliteit & kosten
Door uitbraken van infectieziektes kunnen organisaties flink onder druk komen te staan. Het voorkomen van uitbraken levert dan ook veel voordelen op voor de organisatie, de cliënt en de medewerker. Voor de organisatie staan minder infecties gelijk aan minder ziekteverzuim en minder kosten aan infectiepreventiemiddelen. Voor de cliënt verbetert het de kwaliteit van leven en voor de medewerker betekent het minder werkdruk en ziek thuis zitten.
Video: het belang van tussendoor reinigen door zorgprofessionals
Infectiepreventiecheck
Wil jij weten hoe het binnen jouw organisatie gesteld is met hygiëne en infectiepreventie? En hoe je je collega’s het beste mee kunt nemen in dit verhaal? Vraag een gratis infectiepreventiecheck op locatie aan. Zodat jouw organisatie grip krijgt op infecties. Want jouw cliënten verdienen de beste zorg!
Creëer bewustwording en faciliteer medewerkers
Ondanks alle voordelen zien we dat tussendoor reinigen niet altijd topprioriteit heeft. Het kost tijd, terwijl zorgmedewerkers het al zo druk hebben. Daarom is het belangrijk dat zorgmedewerkers begrijpen waarom tussendoor reinigen een essentieel onderdeel is van hun werk. Daarnaast helpt het om duidelijk te zijn welke schoonmaaktaken bij hen liggen en hoe ze die taken het beste kunnen uitvoeren. En faciliteer ze met de juiste materialen die eenvoudig in het gebruik zijn en ergonomisch verantwoord. Deze materialen binnen handbereik hebben, werkt niet alleen prettig, het bespaart ook tijd die ze als zorgmedewerkers dan weer aan hun cliënten kunnen geven.
Waar goede schoonmaakproducten aan moeten voldoen
Bij Abena helpen wij zorgverleners hun werkomgeving en de woonomgeving van hun cliënten schoon en veilig te houden met disposable materialen die:
- zichtbaar én onzichtbaar vuil verwijderen;
- snel en eenvoudig te gebruiken zijn en niet gewassen hoeven te worden;
- met water, zonder andere schoonmaakmiddelen gebruikt kunnen worden;
- veilig zijn en ergonomisch in het gebruik.
Lees hier meer over het kiezen van de juiste reinigingsmiddelen voor een schone omgeving.
Sneller tussentijds reinigen met deze reinigingsproducten
Om tussentijds reinigen op drukke momenten te vereenvoudigen, moeten medewerkers de juiste reinigingsproducten ter beschikking hebben. Als deze producten niet goed op elkaar zijn afgestemd, kan de reiniging langer duren dan nodig. Voorzie werknemers daarom van goede microvezeldoekjes, een reiniger voor glas en interieur, een reinigingsmiddel voor sanitair en een gebruiksklaar ontsmettingsmiddel voor het desinfecteren van oppervlakken. Vul dit aan met disposable moppen en het tussentijds reinigen is snel en hygiënisch gebeurd.
Aanbevolen producten
-
Microvezeldoeken
SafePlus MicronRoll Mini
-
Facilitaire producten
SafePlus dispenser Mini
-
Oppervlakte desinfectie
Clean’n easy desinfectiedoeken in emmer
-
Vloerreiniging
Clean ’n Easy Absorptiemat 37x51cm wit
Hands-on infectiepreventie in jouw organisatie?
28 praktische hygiënetips voor betere infectiepreventie