Zorgprofessional

Generic filters
Exact matches only

Zorgprofessional

Generic filters
Exact matches only
Generic filters
Exact matches only

Ervaring geurverwijderaar ASVZ

'Dit heb je nog nooit eerder meegemaakt, dat zo'n geur gewoon grotendeels verdwijnt.'

Vraag zorgverleners naar geurbeleving tijdens hun werk en de meesten zullen hetzelfde antwoord geven: ‘Die geur hoort erbij’. Maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn, weten ze inmiddels bij ASVZ. Onlangs lanceerden ze de Geurverwijderaar van Abena. 

Bij ASVZ wonen mensen met een verstandelijke beperking. Onlangs is ASVZ begonnen met de uitrol van Abena’s Geurverwijderaar. Aan het woord zijn Rick Bogers, Teamleider Kwaliteitsinspecties en Schoonmaak en Mieke Bellemakers, Activiteitenbegeleidster, over de pilot en hun ervaringen met dit nieuwe product. 

Wat was de aanleiding om met de Geurverwijderaar aan de slag te gaan?

Rick: “We werken al een tijd samen met Abena. Op een gegeven moment was ik met Hetty Huurneman, destijds facilitair specialist bij Abena, aan het sparren wat Abena nog meer voor ons kon betekenen. Zo kwamen we uit bij de geurbeleving. Je komt regelmatig binnen bij een woning, dagbesteding of locatie en denkt: ‘Het kan hier frisser ruiken.’ En dat is vaak een geur die niet weggenomen wordt door een keer goed schoonmaken.”

"Er heerst zelfs wat ongeloof: hoe kan het dat de geur door dit middel grotendeels verdwijnt, en ook zo snel?"
Rick Bogers
Teamleider Kwaliteitsinspecties en Schoonmaak

“Abena kwam met een middel dat nare geurtjes niet maskeert”, vervolgt Rick, “maar ervoor zorgt dat de geur volledig verdwijnt. Ze brachten een monster naar ASVZ, hier in Udenhout. We liepen over het terrein en wilden het ergens testen. Zodoende kwamen we bij Mieke uit.”  

Mieke: “Het is heel spontaan ontstaan. Rick was eigenlijk op zoek naar een collega, maar die was niet aanwezig. Na een uitleg van het product, kreeg ik de vraag of ik het wilde testen. Nou, laat maar komen. Want dit klinkt wel goed!”

Hoe was de eerste indruk?

Mieke: “Ik was vanaf het begin heel enthousiast. Al snel merkte ik het verschil in geurbeleving. Daarbij moet ik wel zeggen dat ik een goede neus heb, dat ik geuren erg snel ruik. Voorheen als ik een cliënt die ontlasting had verschoonde, deed ik het materiaal in een plastic zakje wat ik meteen in de container gooide om de geur zoveel mogelijk weg te houden. Mijn collega’s hebben daar overigens minder last van. Die hebben zoiets van: het hoort er gewoon bij, die geur.“

"Ik heb nu gewoon meer plezier in het verschonen."
Mieke Bellemakers
Activiteitenbegeleidster

“Maar ik probeer me dan in te leven in de cliënten,” vervolgt ze, “die ruiken ook meteen die nare geur, de volgende keer dat ze de ruimte in komen lopen. Ze kunnen niet zeggen dat ze het onaangenaam vinden. Maar ik kan me wel inbeelden dat het ook voor hen ook onprettig is.” 

Rick: “We waren vanaf het begin al erg tevreden. De eerste testfles was een sprayflacon. Dat is op verzoek van onze infectiepreventiedeskundige veranderd in een spuitbus. En er is een lekker geurtje aan toegevoegd.” 

“Naast de dagbesteding hebben we de Geurverwijderaar getest op verschillende woongroepen. Daar kregen we dezelfde reacties als die van Mieke: de geurbeleving is positief, prettiger. Er heerste zelfs wat ongeloof: hoe kan het dat de geur door dit middel grotendeels verdwijnt, en ook zo snel?”

Hoe gebruiken jullie de geurverwijderaar?

Mieke: “De bus staat in de verschoonruimte hier op de werkplek. Ik spray altijd in de prullenbak en in de ruimte. Als ik weet dat ik langer bezig ben met een cliënt, gebruik ik het ook wel eens preventief. Anders sta je de hele tijd in die geur. Zeker in het begin merkte ik het verschil, dan ben je er nog meer mee bezig. Nu is een frisse geur ‘normaal’ geworden. Maar je merkt het wel als er niet gesprayd wordt. Als dat niet gebeurt, blijft de onaangename geur lang hangen. Ik kan dat een hele dag blijven ruiken.

Rick: “We horen dezelfde verhalen bij de woonlocaties. Daar wordt de spray in de lucht gespoten, dat werkt ook prima. We hebben gekeken naar de locaties waar met incontinente bewoners wordt gewerkt, dat is de doelgroep. En dat zijn er heel wat. We hebben woningen met 6 tot 8 bewoners. Dan hoeft er maar één last van incontinentie te hebben, maar hangt die geur wel in de hele woning. De hele woning heeft dan plezier aan de Geurverwijderaar.”

 

De geurverwijderaar van Abena is zo ontwikkeld dat het de bron van geuroverlast aanpakt. Daarom wordt geadviseerd altijd de oppervlakte waar de overlast vandaan komt in te sprayen. Tijdens het gebruik komen er goede bacteriën vrij, die ammoniak in urine en ontlasting omzetten in een onschadelijk, geurloos gas. Op deze manier wordt de oorzaak van de onaangename geur weggenomen en niet gemaskeerd, zoals bij gebruik van luchtverfrissers. 

Welke impact heeft geurbeleving op het werk?

1000023008 ABENA Microbiologische Geurverwijderaar-in-afvalbakken

Mieke: ‘Ik heb nu gewoon meer plezier in het verschonen. Het is onderdeel van mijn werk, het hoort erbij. Misschien is het te zwaar om te zeggen dat ik meer plezier heb in mijn werk, want daar ben ik sowieso super enthousiast over. Maar ik merk wel dat het echt scheelt.

”Rick: “Ik hoor regelmatig dat geurbeleving de reden is dat mensen niet willen komen werken op een locatie waar veel verschoond moet worden. Of dat ze er gaan werken en daarna snel weer vertrekken vanwege de geur. Gek genoeg zegt niemand wat als je niks ruikt; het valt pas op wanneer er een onaangename geur hangt.

”Rick: “Samen met een collega bezoek ik veel woningen, daar doen wij audits. Geurbeleving komt daarbij ook ter sprake. We hebben tijdens de pilot wel eens geroepen: ‘binnenkort is er een geurverwijderaar verkrijgbaar’. Ik kreeg regelmatig vanuit het magazijn de vraag wanneer het beschikbaar was, omdat er al vraag naar was. Dus ik ben blij dat het inmiddels in onze webshop verkrijgbaar is.”

Gratis eMagazine ‘GRIP!’

Ontdek hoe andere zorgorganisaties grip krijgen op kwaliteit, tijd en kosten. Gebaseerd op visie, kennis en inzichten van vooruitstrevende zorgmanagers.

Uit onze blog

  • Alles
  • Actueel
  • Beleid
  • Casuïstiek
  • Duurzaamheid
  • Expertise
  • Innovatie
  • Slim incontinentiemateriaal
Alles
  • Alles
  • Actueel
  • Beleid
  • Casuïstiek
  • Duurzaamheid
  • Expertise
  • Innovatie
  • Slim incontinentiemateriaal

Nooit meer misgrijpen met de verbruikersmatrix

Theo (zorgspecialist van Abena) vertelt hoe hij de verbruikersmatrix heeft ingezet om te zorgen dat een van onze klanten altijd voldoende voorraad heeft.
Lees meer

Accepteer jij natte bedden bij jouw cliënt?

Bij veel zorgorganisaties komen natte bedden regelmatig voor. Theo Onderstal is ervan overtuigd dat natte bedden er niet bij horen.
Lees meer

Drijfveren en drempels voor implementatie MedTech

Zorgprofessionals die nog niet met medische technologie werken, staan daar in grote meerderheid (85%) wel voor open. Dat is een van de belangrijkste conclusies uit ...
Lees meer

In slechts 1 klik de beste hulp. Ik wil grip op goede zorg voor: