Vergoeding van incontinentiemateriaal
Stap 2: een voorschrift verkrijgen
Is incontinentiemateriaal de uitkomst voor de situatie van jouw cliënt?
Dan wordt de cliënt doorverwezen naar een gespecialiseerd zorgverlener voor een zogeheten ‘voorschrift’.
De gespecialiseerd zorgverlener voert een uitgebreid gesprek met de cliënt over de persoonlijke situatie, om te bepalen welk materiaal meneer/mevrouw nodig heeft en of daar een vergoeding voor te verkrijgen is. Het uitgangspunt daarbij is altijd het functioneren in het dagelijks leven. Het is daarom belangrijk dat de gespecialiseerd zorgverlener een zo nauwkeurig mogelijk beeld heeft van de persoonlijke situatie van de cliënt.
Met wie voert de cliënt een gesprek?
- De praktijkondersteuner huisarts (POH)
- Een continentieverpleegkundige van de thuiszorg of andere zorginstelling
- De continentieverpleegkundige in apotheek of medisch speciaalzaak
De behandeld (huis)arts verwijst de cliënt naar deze zorgverleners door.
Voorschrift en recht op vergoeding
Blijkt dat de cliënt recht heeft op incontinentiemateriaal of andere hulpmiddelen? Dan geeft de gespecialiseerd zorgverlener een voorschrift (ook wel recept of indicatieverklaring genoemd). Dit voorschrift is nodig om de producten vergoed te krijgen bij de zorgverzekeraar.
Welke middelen worden vergoed?
Behalve incontinentiemateriaal krijgt de cliënt mogelijk ook andere hulpmiddelen via de basisverzekering vergoed. Denk hierbij aan urine-opvangzakken, eventuele hulpstukken of een katheter. Ook hiervoor geldt dat daar een voorschrift voor nodig is.
In welke gevallen worden hulpmiddelen vergoed?
Bij het afgeven van een voorschrift wordt er sowieso naar 2 zaken gekeken:
- De duur van urine- of ontlastingsverlies
Als er tenminste 2 maanden sprake is van urineverlies (of 2 weken van ontlastingsverlies), wordt een hulpmiddel in veel gevallen vergoed. - Het dagelijks functioneren
In hoeverre beperkt incontinentie de cliënt in het dagelijks leven? Kan een hulpmiddel de kwaliteit van leven van de cliënt positief beïnvloeden? Dit wordt beoordeeld door de gespecialiseerd zorgverlener.
Checklist ter voorbereiding
Tijdens het gesprek met een gespecialiseerd zorgverlener krijgt de cliënt allerlei vragen over de persoonlijke situatie. De cliënt kan zich voorbereiden op dit gesprek met de checklist hiernaast (pdf).
Na het afgeven van een voorschrift, neemt de zorgverlener de mogelijkheden van verschillende incontinentieproducten door. Zie hiervoor stap 3: hulp bij productkeuze.
Tip: niet te bescheiden
Het gesprek met de gespecialiseerd zorgverlener bepaalt welke producten de cliënt in welke hoeveelheid krijgt vergoed. Wees in de aanvraag niet te bescheiden over de situatie van de cliënt. Alleen als uw cliënt open en eerlijk is, kunt u goed bepalen welk product en welke aantallen bij zijn of haar persoonlijke situatie past.
Bestel een gratis proefpakket
Zoek samen met je cliënt het juiste incontinentieproduct van Abena. Zo werken we samen aan de best passende continentiezorg.
Aanbevolen producten
-
Incontinentieslips
ABENA Slip
-
Absorberende broekjes
Abena Pants Special
-
Inlegverbanden met hechtstrip
Abena Man Slipguard
-
Inlegverbanden met hechtstrip
Abena Light