Zorgprofessional

Zoek hier
Generic filters
Exact matches only

Zorgprofessional

Zoek hier
Generic filters
Exact matches only
Zoek hier
Generic filters
Exact matches only

De juiste aandacht

Meer tijd voor persoonlijke aandacht

Tijd voor cliënten is een van de belangrijkste drijfveren om in de zorg te werken. Door drukte, uitval van collega’s en de soms hoge werkdruk komt het daar echter niet altijd (voldoende) van. Hoe zorg je dat je toch weer tot die zo belangrijke kern van de zorg komt en voldoende tijd voor jouw cliënt vrij kunt maken?

Geef aandacht de tijd

Soms lijkt het alsof het belangrijkste onderdeel van het takenpakket van de zorgverlener bestaat uit  de dagelijkse zorg: het wassen en verzorgen van cliënten, hen helpen met aankleden, eten en medicijnen innemen en ga zo maar door. Toch zijn dat praatje en dat luisterende oor minstens zo belangrijk. De eerste stap naar tijd maken daarvoor is inzien dat die aandacht voor de cliënt geen luxe of zelfs tijdverspilling is, maar minstens zo belangrijk voor het welzijn en de gezondheid als fysieke verzorging. Dit betekent niet dat je tijdens het aantrekken van de steunkousen, het verzorgen van smetten of het meten van de bloeddruk tussen neus en lippen vraagt hoe het gaat, maar hier even rustig de tijd voor neemt. Zonder tegelijkertijd ergens anders mee bezig te zijn, niet fysiek en niet met je gedachten.

Zes voordelen van ‘tijd voor aandacht’

Meer aandacht voor cliënten, hoe moet dat?

Oké. Je wilt dus écht tijd geven aan je cliënt. Maar hoe doe je dat precies? Allereerst is het belangrijk dat je je volledige aandacht op de cliënt richt. Mensen voelen het feilloos aan als je alleen uit beleefdheid vraagt hoe het gaat maar ondertussen met je hoofd bij je avondeten bent. Haal dus een paar keer diep adem en focus je op de ‘taak’ van dit moment: oprecht aandacht geven, oprecht luisteren. Maak met je lichaamstaal duidelijk dat je er bent voor je cliënt. Communicatie bestaat voor slechts 10% uit wat je zegt, de overige 90% wordt bepaald door de toon van je stem en jouw lichaamstaal. Maak oogcontact en vraag hoe jouw cliënt zich voelt. Luister naar het antwoord, kijk naar de lichaamstaal. Reageer op het antwoord en negeer de onderliggende emoties niet. Zie je dat je cliënt wat onrustig of afwezig of juist in een hele goede bui is, vraag daarover door. Het kost maar een paar minuten per ronde, maar maakt een wereld van verschil.

Krijg grip op incontinentie!
Ga direct aan de slag met de gratis toolbox.

Praktische tips om tijd te besparen

Voorkom functionele incontinentie

Door de (plas)gewoonten van je cliënt te observeren, te beoordelen en te faciliteren kan incontinentie in veel gevallen voorkomen worden. Bijvoorbeeld door je cliënt tijdig een seintje te geven om naar het toilet te gaan. 

Wissel incontinentiemateriaal alleen als dat écht nodig is

Bij een verschoningsronde wissel je het verband meestal ‘automatisch’ terwijl het in veel gevallen nog helemaal niet verzadigd is en het best langer gebruikt kan worden. Je kunt in sommige gevallen ook kiezen voor een minder absorberend verband of de verzadigingsindicator nauwkeurig aflezen (bij 2/3 verzadiging van het product, is het tijd om het product te verschonen). Zo bespaar je tijd én ga je verspilling tegen. 

verzadigingsindicator incontinentie product

Verzadigingsindicator

Pas innovatieve verzorgingsmethoden toe

Denk bijvoorbeeld aan slim incontinentiemateriaal dat je inzicht geeft in het juiste verschoningsmoment of overweeg Verzorgend Wassen-washandjes te gebruiken. Verzorgend Wassen is bewezen effectief voor de verbetering van de kwaliteit van zorg. Het geeft meer comfort voor de cliënt, is beter voor de huid en belast de cliënt én jou als verzorgende stukken minder. Daarnaast bespaart Verzorgend Wassen je ook nog eens zo’n 30% tijd. 

Kies per cliënt het juiste product

Geen enkele cliënt is hetzelfde. Pas daarom het product aan de cliënt en de mate van incontinentie aan. Want waarom zou je iedereen het meest absorberende product verstrekken als dit misschien helemaal niet nodig is?

Meer informatie over het kiezen van het juiste incontinentiemateriaal

Besteed extra aandacht aan aanleggen en maatvoering

Goed zittend en passend incontinentiemateriaal leidt tot minder natte bedden en kleding. Kies de juiste maat, leg het materiaal op de juiste manier aan en de eerste winst is binnen. Meer informatie over het op een juiste manier aanleggen van incontinentiemateriaal

Gebruik incomateriaal

Of bestel de gratis toolbox met meer infographics

Maak van aandacht een gewoonte

Ook voor jou kan het een omschakeling zijn om meer tijd te maken voor cliënten. Maar oefening baart kunst:

  • Maak even pas op de plaats tussen twee cliëntbezoeken in, adem bewust in en uit.
  • Besteed de eerste minuten van je bezoek aan niets anders dan aandacht geven en ga niet meteen aan de slag. Vraag hoe het gaat, maak een praatje over het weer en vraag waar de cliënt vandaag de meeste behoefte aan heeft.
  • Luister naar vragen en geef antwoord met aandacht.

 

Je zult al snel merken dat je op deze manier juist tijd overhoudt. Je bent meer gefocust, weet wat er echt toe doet en kunt daar jouw aandacht op richten. Ook ervaar je zelf daardoor meer rust.

Gerichte en open aandacht

Aandacht kan zowel gefocust als open zijn. Door heel gericht op een taak te focussen, kun je deze kwalitatief goed uitvoeren. Of het nu een kort mindfulnessmoment voor jezelf is, het aansluiten van een katheter of het luisteren naar een verhaal van je cliënt. Open aandacht daarentegen is openstaan voor ‘alle’ invloeden van buitenaf. Deze manier van aandacht leidt vaak tot nieuwe ontdekkingen. Zo kan het ineens opvallen dat een cliënt niet in zijn normale doen is of dat een lampje vervangen moet worden (iets waaraan je eerder zonder het te zien al weken aan voorbij liep).

Vergeet de aandacht voor jezelf niet

Om goed te blijven presteren is het belangrijk ook aandacht voor jezelf te hebben. Ben je bewust van hoe jij je voelt, zowel psychisch als fysiek. Ervaar je lichamelijke klachten, onderzoek dan de oorzaak. Een verkeerde houding of te lang onder druk werken? Hoe eerder je hier aandacht voor hebt, hoe sneller je de oorzaak aan kunt pakken, hoe beter jij in je vel zit.

Aanbevolen producten

Uit ons kenniscentrum

de juiste aandacht

De juiste aandacht

Lees meer
Huidvriendelijk incontinentiemateriaal

Huidvriendelijke producten voor continentiezorg

Lees meer
keis het juiste incontinentiemateriaal

Kiezen van incontinentiemateriaal

Lees meer

Ons kenniscentrum

Als specialist in basiszorg willen wij jou als zorgprofessional helpen grip te krijgen op goede zorg. Dat doen we met het bieden van de beste basiszorg. Op welk gebied kunnen wij je helpen?

GR!P E-magazine

Interviews met o.a. Erik Gerritsen (VWS), TanteLouise, ’s Heeren Loo en Philadelphia Zorg

grip magazine zorg industrie nederland vws

In slechts 1 klik de beste hulp. Ik wil grip op goede zorg voor: