Zorgprofessional

Generic filters
Exact matches only

Zorgprofessional

Generic filters
Exact matches only
Generic filters
Exact matches only

Abena Nova bij Zorggroep Elde Maasduinen

In deze blog delen ambassadeurs José van den Langenberg en Ine van Gestel van Zorggroep Elde Maasduinen hun ervaringen over het gebruik van Abena Nova. Hoe hebben zij deze pilot aangepakt en hoe gaan zij hiermee om? 

Abena Nova bij Zorggroep Elde Maasduinen:
‘Het levert tijd op, maar vooral betere zorg’

De 2.000 medewerkers en 1.400 vrijwilligers van Zorggroep Elde Maasduinen (ZGEM) zetten zich dag en nacht in voor de zorg aan zo’n 3.500 ouderen in Midden- en Noordoost-Brabant. Op locatie De Vlaswiek, een kleinschalig verpleeghuis in Liempde, maakt ZGEM sinds kort gebruik van Abena Nova.

Hoe bevalt het de bewoners en de medewerkers? Brengt het slimme incontinentiemateriaal wat ze ervan verwacht hadden? En hoe implementeer je zo’n zorginnovatie in de praktijk? José van den Langenberg (verzorgende IG) en Ine van Gestel (verzorgende IG), die tijdens een pilotproject als ‘ambassadeurs’ fungeerden, delen hun ervaringen. 

”In het begin hebben we een schriftje neergelegd waar collega’s hun vragen in konden opschrijven. Als wij de antwoorden niet wisten, dan namen we deze vragen mee naar het overleg met Abena.” 

José van den Langenberg​, verzorgende IG Zorggroep Elde Maasduinen

Wat houdt jullie rol als ambassadeur precies in?

José: “Op de eerste plaats het team enthousiast houden. Maar dat is hier niet zo moeilijk. Iedereen wilde meewerken en de meeste medewerkers hoefden niet echt overtuigd te worden.”

Ine: “Alleen in het begin moesten we wel eens uitleggen waar de meerwaarde in zat. Dan gaven we aan: probeer het nou gewoon een paar weken. En gaandeweg is iedereen enthousiast geworden.”

Wanneer besloten jullie om met Abena Nova aan de slag te gaan? En waarom?

José: “Eigenlijk waren we er twee jaar geleden al mee bezig. We zochten naar manieren waarop we het beste konden omgaan met continentiezorg op de afdeling. Voor mensen met dementie is het elke keer een prikkel als je ze naar de wc brengt, zeker als dat voor niks blijkt te zijn. Terwijl wij mensen juist niet onnodig willen belasten. Het gaat ons om het welbevinden van de bewoners.”

Ine: “Van Abena Nova hadden we nog niet gehoord. We zijn gewoon op internet gaan zoeken en toen kwamen we het tegen. Zo is het balletje gaan rollen. Onze afdeling Innovatie heeft het toen verder opgepakt en vorig jaar zomer kwamen ze bij ons terug met het idee om een pilot te doen.” 

”Mensen die onrustig zijn, wil je niet nog eens extra prikkelen door ze onnodig naar het toilet te brengen. En bij bedlegerige bewoners zorgt onnodig verschonen voor afweergedrag door schaamte, verdriet of boosheid.”

Ine van Gestel, verzorgende IG Zorggroep Elde Maasduinen

Hoe pak je zo’n pilot aan?

José: “Er wonen 32 cliënten op deze locatie, waarvan 16 op onze eigen afdeling, de Vlaspit. Bij de start van de pilot hadden we hier meer bewoners die voor slimme inco in aanmerking kwamen dan op de andere afdeling, de Vlasblom. Daarom zijn we op onze afdeling begonnen. Toen hebben we eerst een nulmeting gedaan, samen met Abena.” 

Waar hebben jullie tijdens de nulmeting naar gekeken?

Ine: “Hoe vaak wordt iemand verschoond? Hoe vaak gebeurt dat onnodig? Hoe vaak moet je iemand ’s nachts wakker maken? Uit de nulmeting kwam ook naar voren voor welke bewoners Abena Nova geschikt zou zijn en voor wie niet. Zo moet iemand geen plukgedrag vertonen en ook niet incontinent zijn qua ontlasting. Uiteindelijk kwamen we op een groep van acht bewoners uit.” 

Kunnen jullie al zeggen wat de inzet van Abena Nova oplevert?

José: “Er is een evaluatie geweest. Uit de grafieken blijkt dat er minder verschoningen nodig zijn op een dag. Daardoor is het verbruik van incontinentiemateriaal ook minder. En voorheen moesten we op één dag wel eens drie bedden extra verschonen; ook dat is een heel stuk minder geworden. Dat levert allemaal tijdwinst op. Maar het heeft vooral het welbevinden van de bewoners veel goed gedaan.” 

76% minder natte bedden
30% minder verschoningen

Implementatierapport Abena Nova. Onderzoek en rapportage door een onafhankelijk onderzoeksbureau.

“De tijd die we besparen, besteden we aan het welzijn van de bewoners.”

José van den Langenberg​, verzorgende IG Zorggroep Elde Maasduinen

Het welbevinden van de bewoners, kunnen jullie daar concrete voorbeelden van geven?

Ine: “Een bewoonster die het heel fijn vindt om mee te doen aan de activiteiten. Voorheen moesten we die vaak onderbreken omdat we niet wisten of het misschien mis was. Om half elf voor de zekerheid even naar de wc. Nu kunnen we op de Nova app aflezen of het nog een uurtje kan wachten en kan ze bij de activiteiten blijven zitten.”

José: “Er zijn ook twee bewoners die alleen ‘s nachts incontinentiemateriaal dragen. Die hadden in de ochtend vaak een nat bed. Of we moesten ze ’s nachts wakker maken voor een verschoning, al dan niet onnodig. Als ze nu in hun slaap plassen, zie je meteen wat je het beste kunt doen. Oranje? Dan valt het mee en kun je ze laten slapen. Rood? Dan gaan we er direct naar toe. Als dat om drie uur ’s nachts is, moet je ze nog steeds wakker maken, maar hebben ze in elk geval geen nat bed. En de nachtdienst doet dan ook meteen de onderwassing, waardoor er ‘s ochtends tijd is voor extra aandacht.”

Ine: “Mensen die onrustig zijn, wil je niet nog eens extra prikkelen door ze onnodig naar het toilet te brengen. En bij bedlegerige bewoners zorgt onnodig verschonen voor afweergedrag door schaamte, verdriet of boosheid. Dus ja, minder onnodige handelingen levert tijd op. Maar vooral betere zorg.”

Toch even over de tijdwinst. Wat doen jullie met de tijd die je bespaart? Van zorgprofessionals horen we ook regelmatig dat je moet uitkijken dat die niet wegglipt tussen je vingers. Hoe ervaren jullie dat?

José (lachend): “Daar hebben wij geen moeite mee, hoor. De tijd die we besparen, besteden we aan het welzijn van de bewoners. ‘s Ochtends tien minuten extra nemen om een praatje te maken aan de rand van iemands bed. Even samen naar buiten gaan. Of een spelletje doen, omdat je niet die drie extra bedden hoeft te verschonen. Nee, die omschakeling was hier snel gemaakt.” 

”Door het verschoonmoment op de bewoner af te stemmen, kun je echt zorg op maat leveren.”

Ine van Gestel​, verzorgende IG Zorggroep Elde Maasduinen

Over omschakelen gesproken: de invoering van Abena Nova vraagt ook om een andere manier van werken. Hoe krijg je dat voor elkaar? En hebben jullie tips voor andere zorgorganisaties die daarmee worstelen?

José: “De omschakeling ging bij ons heel vlot. Dat is geen issue geweest, het liep gewoon. Maar dat komt vooral door de instelling van het team. Vrijwel iedereen was meteen enthousiast.”

Ine: “Als het enthousiasme er is, als de wil er is, dan ben je een heel eind. Alleen in het begin is het even wennen. Hoe zet je de sensor op het materiaal, dat soort simpele dingen. Maar binnen een week of twee heeft iedereen dat onder de knie. Hetzelfde met de app. In het begin kijk je nog elke dag of de telefoon contact maakt, maar na twee weken niet meer. Bij ons ligt de telefoon op een vaste plaats bij de medicijnkar. Dus je hoeft niet met een extra telefoon in je zak rond te lopen. Loop je er langs, dan kijk je er af en toe op: heeft er nog iemand verschoning nodig?”

José: “In het begin hebben we ook een schriftje neergelegd waar collega’s elke dag hun vragen in konden opschrijven. Als wij de antwoorden niet wisten, dan namen we ze mee naar het overleg met Jet, onze contactpersoon bij Abena. Dat waren niet echt grote vragen, meer praktische dingen. Dat een plakker losliet bijvoorbeeld. Dan kregen we een tip van Jet en was het probleem opgelost. Of we konden even een appje sturen als we een vraag hadden.”

Ine: “We hebben ook samen gekeken naar de afstelling. Bijvoorbeeld bij bewoners die last hadden van huidirritatie. Daar hebben we het volume lager afgesteld om eerder te kunnen verschonen. Door het verschoonmoment op de bewoner af te stemmen, kun je echt zorg op maat leveren.”  

Pilot geslaagd dus. En nu?

José: “Eigenlijk zijn we van de pilot geruisloos overgegaan op dagelijks gebruik. En nu zijn we gevraagd om het ook op onze andere afdeling op te starten.”

Ine: “Zo meteen hebben we een Zoom-meeting met de collega’s van Innovatie, om onze verhalen te delen. En daarna met BrabantZorg, een collega-organisatie. Die willen ook graag weten hoe het ons bevalt.” 

Onze conclusie na dit gesprek: twee ware Nova-ambassadeurs!

Uit onze blog

  • Alles
  • Actueel
  • Beleid
  • Casuïstiek
  • Duurzaamheid
  • Expertise
  • Innovatie
  • Slim incontinentiemateriaal
Alles
  • Alles
  • Actueel
  • Beleid
  • Casuïstiek
  • Duurzaamheid
  • Expertise
  • Innovatie
  • Slim incontinentiemateriaal

Nooit meer misgrijpen met de verbruikersmatrix

Theo (zorgspecialist van Abena) vertelt hoe hij de verbruikersmatrix heeft ingezet om te zorgen dat een van onze klanten altijd voldoende voorraad heeft.
Lees meer

Accepteer jij natte bedden bij jouw cliënt?

Bij veel zorgorganisaties komen natte bedden regelmatig voor. Theo Onderstal is ervan overtuigd dat natte bedden er niet bij horen.
Lees meer

Drijfveren en drempels voor implementatie MedTech

Zorgprofessionals die nog niet met medische technologie werken, staan daar in grote meerderheid (85%) wel voor open. Dat is een van de belangrijkste conclusies uit ...
Lees meer

In slechts 1 klik de beste hulp. Ik wil grip op goede zorg voor: