Zorgprofessional

Generic filters
Exact matches only

Zorgprofessional

Generic filters
Exact matches only
Generic filters
Exact matches only

GRIP-Challenge zorginstelling Dichterbij

In Velp heeft Dichterbij onder andere woningen voor mensen met een ernstige verstandelijke beperking, in leeftijd variërend van 60 tot 80 jaar. Noortje Kuijpers is als woonbegeleider verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken in een van deze woningen (‘Ik vergelijk het altijd met een gezin met vijf kinderen’). Daarnaast is ze binnen het zelfsturende team aanspreekpunt op het gebied van verzorgend wassen en incontinentie. Op advies van haar collega, praktijkverpleegkundige Daisy van Gellecom, zocht ze contact met onze productspecialist Jet van Kessel, die haar hielp bij twee verschillende uitdagingen.

GRIP-Challenge: eindelijk een einde aan dat natte bed én betere zorg voor een hardnekkig wondje

Niet één, maar twee uitdagingen? Vertel.

“De eerste ging over een cliënt die ondanks zijn incontinentiemateriaal elke ochtend een nat bed had. We hebben van alles geprobeerd. Twee inco’s over elkaar. Een onderbroek erover. Maar hij bleef nat ’s ochtends. Dat komt mede omdat hij overdag veel drinkt, maar het is natuurlijk geen optie om iemand dat te ontzeggen.”

“De tweede uitdaging betrof een cliënt met een kapot plekje op haar bil. Daar plakten we steeds een foampleister op. Dat hielp wel iets, maar als we de pleister eraf haalden, ging het plekje weer kapot. Ook werd de pleister nat van de urine. Daarvan dacht ik: dat zou toch anders moeten kunnen? Mijn collega Daisy, de praktijkverpleegkundige die al vanaf het begin bij deze casus was betrokken, tipte mij om Jet van Abena in te schakelen.” Ze zei: “Laten we onze krachten bundelen. Jij kent de cliënt en samen met mijn kennis over de huidconditie en Jet die alles weet over de toepassing van huidverzorgingsproducten bereiken we meer.”

Is het gelukt om de oorzaak van de problemen te achterhalen? En zo ja, hoe?

“Bij de cliënt met het natte bed, was de oorzaak vaak plassen door het vele drinken. Daarvoor was zelfs het zwaarste incontinentiemateriaal niet voldoende. Om daar een andere oplossing voor te vinden is Jet hier komen meekijken tijdens het verschonen.”

“Voor de cliënt met het plekje op haar bil heb ik na overleg met Daisy telefonisch advies ingewonnen bij Jet. Ook hebben we foto’s op en neer gemaild. De exacte oorzaak hebben we nog steeds niet gevonden, maar het probleem hebben we nu wel veel beter onder controle.”

Wat bleek uiteindelijk de oplossing?

“Voor het wondje: zinkspray. Dat gebruikten we voorheen niet. Sterker nog, ik wist niet eens dat het bestond. Daarmee breng je een beschermlaagje aan en dat werkt beter dan de pleister die we gebruikten. Door het vernevelen hoef je het niet in te wrijven. Dat is beter voor de huid en comfortabeler voor de cliënt.”

“Voor de cliënt met het natte bed droeg Jet een inlegger aan, speciaal voor mannen. Voor extra absorptie in combinatie met de gewone inco die hij ’s nachts al droeg. En we gebruiken nu een fixatiebroekje om alles op z’n plek te houden. Zo simpel was het, maar ik had het zelf niet bedacht.”

‘De tijd die we besparen is heel waardevol. Ook andere cliënten hebben daar baat bij.’
Noortje Kuijpers Abels
Noortje Kuijpers-Abels
Woonbegeleider 'Dichterbij'

Tot slot het resultaat. Wat heeft het advies van Jet opgeleverd?

“Voor hem dat hij in een droog bed wakker wordt. Hij slaapt lekkerder en heeft het niet meer koud. En wij hoeven hem niet meer elke ochtend te wassen en zijn bed niet meer dagelijks te verschonen. Dat levert ons al snel een half uur per dag op, want het was vaak zo erg dat we ook het dekbed moesten verschonen.”

“De tijd die we daarmee besparen is heel waardevol. Ook andere cliënten hebben daar baat bij. ’s Ochtends is het bij ons al zo druk, omdat de mensen dan naar het activiteitencentrum gaan. Dan is het wel zo fijn als iedereen eerst nog op z’n gemak kan ontbijten. Nu is er veel meer rust.”

“Voor de cliënt met het plekje op haar bil, zit de winst vooral in de kwaliteit van zorg. Aan mensen in onze doelgroep kun je niet vragen hoe ze bepaalde zorg ervaren, maar aan de lichaamstaal kun je zien dat het voor haar comfortabeler is. Het wondje is niet weg, maar het wordt ook niet erger. De ellende van een doorligplek blijft haar in elk geval bespaard. En dankzij het advies van Jet weten we nu ook hoe we zinkspray in andere situaties kunnen inzetten. Het werkt bijvoorbeeld ook tegen smetplekken.”

met een ernstige verstandelijke beperking, in leeftijd variërend van 60 tot 80 jaar

En tot slot: heb je misschien nog tips? Voor andere zorgprofessionals die overwegen om in het kader van de GRIP-Challenge een casus voor te leggen aan Abena?

“Wacht niet te lang. Ik heb gemerkt dat je door samen naar een situatie te kijken meteen een stuk verder komt. Bij de cliënt met het natte bed hebben wij zelf eerst van alles geprobeerd. Maar toen Jet kwam kijken, was het binnen vijf minuten opgelost. Dus in het vervolg trek ik sneller aan de bel. Verder delen wij de opgedane kennis ook intern. Mondeling en via ons intranet. En collega’s kunnen persoonlijk bij mij aankloppen.”

“Ik probeer altijd cliëntgerichte oplossingen te vinden. Niet iets doen omdat je het al jaren zo doet of omdat je nu eenmaal een bepaald product in de kast hebt staan. Maar echt willen begrijpen wat voor die ene cliënt het beste werkt. Daarin kun je elkaar helpen. Door het inschakelen van de praktijkverpleegkundige voor haar expertise en de leverancier voor de juiste kennis van producten. Dat is volgens mij de beste manier om grip te krijgen op goede zorg.”

‘Het levert ons al snel een half uur per dag op.'
Noortje Kuijpers Abels
Noortje Kuijpers-Abels
Woonbegeleider 'Dichterbij'

GRIP-Challenge: in 4 stappen naar meer grip op goede zorg

Stap 1: De uitdaging

Casus 1: Een cliënt die elke ochtend een nat bed had.

Casus 2: Een cliënt met een blijven kapot plekje op haar bil.

Stap 2: De oorzaak

Casus 1: Het zwaarste incontinentiemateriaal bleek nog niet voldoende.

‘Om een andere oplossing te vinden is Jet komen meekijken tijdens het verschonen.’

Casus 2: ‘De exacte oorzaak hebben we nog steeds niet gevonden, maar het probleem hebben we nu wel veel beter onder controle.’

Stap 3: De oplossing

Casus 1: Een speciale inlegger voor mannen in de bestaande inco. En een fixatiebroekje om alles op z’n plek te houden.

‘Zo simpel was het, maar ik had het zelf niet bedacht.’

Casus 2: Zinkspray.

‘Dat gebruikten we voorheen niet. Sterker nog, ik wist niet eens dat het bestond.’ 

Stap 4: Het resultaat

Casus 1: Dat de cliënt voortaan in een droog bed wakker wordt. En een half uur tijdwinst per dag.

‘Er is veel meer rust.’

Casus 2: Betere kwaliteit van zorg.

‘Aan haar lichaamstaal kun je zien dat het comfortabeler is.’

Meer weten over de Challenge?

Wil jij weten hoe je in jouw organisatie de professionele schoonmaak kan verbeteren? We gaan graag met jou de uitdaging aan om hiervoor een goed, op jouw organisatie afgestemd plan te maken.

Uit onze blog

  • Alles
  • Actueel
  • Beleid
  • Casuïstiek
  • Duurzaamheid
  • Expertise
  • Innovatie
  • Slim incontinentiemateriaal
Alles
  • Alles
  • Actueel
  • Beleid
  • Casuïstiek
  • Duurzaamheid
  • Expertise
  • Innovatie
  • Slim incontinentiemateriaal

Nooit meer misgrijpen met de verbruikersmatrix

Theo (zorgspecialist van Abena) vertelt hoe hij de verbruikersmatrix heeft ingezet om te zorgen dat een van onze klanten altijd voldoende voorraad heeft.
Lees meer

Accepteer jij natte bedden bij jouw cliënt?

Bij veel zorgorganisaties komen natte bedden regelmatig voor. Theo Onderstal is ervan overtuigd dat natte bedden er niet bij horen.
Lees meer

Drijfveren en drempels voor implementatie MedTech

Zorgprofessionals die nog niet met medische technologie werken, staan daar in grote meerderheid (85%) wel voor open. Dat is een van de belangrijkste conclusies uit ...
Lees meer

In slechts 1 klik de beste hulp. Ik wil grip op goede zorg voor: