Zorgprofessional

Generic filters
Exact matches only

Zorgprofessional

Generic filters
Exact matches only
Generic filters
Exact matches only

Oplossing cliëntcasus.

Specialist Jet van Kessel ziet dagelijks de vaak onnodige gevolgen van incontinentie. Zij beschrijft een casus: Een zwaarlijvige vrouw met incontinentie die iedere ochtend wakker werd in een nat bed.

Eindelijk het juiste incontinentiemateriaal

Een zwaarlijvige mevrouw met incontinentie die niet kon genieten van een goede nachtrust. Ik  (Jet van Kessel, productspecialist bij Abena) was ’s ochtends vroeg om 6.45 uur op werkbezoek bij woonzorgcentrum De Bloementuin om samen met de medewerkers een oplossing te vinden. Al aan het begin van de nacht was het bed van mevrouw doordrenkt met urine. Steeds op dezelfde plek omdat ze zich weinig verplaatst.

Niet het juiste product

Mevrouw gebruikte het zwaarste systeem van een ander merk als incontinentiemateriaal. Maar dat hielp niet. ’s Nachts met haar naar het toilet gaan, was ook geen optie. Vanwege haar zwaarlijvigheid heeft ze hulp nodig van twee medewerkers. En er werkt maar één medewerker in de nachtdienst. Wel werd ze soms ’s nacht verschoond. Maar dat is natuurlijk niet wenselijk. Mevrouw vindt het vreselijk om ‘s nachts gewekt te worden.

Advies op de afdeling

De locatiemanager van De Bloementuin vroeg Abena per mail om advies. Ik wilde mevrouw echter zelf onderzoeken en met de medewerkers spreken. Ik zorgde dat ik vroeg op de afdeling was zodat ik ook de nachtdienst nog kon spreken. Samen met een medewerker onderzocht ik de cliënt. Ik zag al snel dat het incontinentiemateriaal niet goed aangebracht was. Ook zagen we dat er letsel was op de heupen, waarschijnlijk van de plakkers.’

Ander incontinentiemateriaal

Besloten werd om ander een incontinentieproduct, de Abri-Form XL4, te proberen. In de avond kwam ik terug om het materiaal zelf aan te brengen. De nachtdienst kreeg opdracht om haar niet te verschonen. Toen ik ’s morgens met een medewerker bij mevrouw ging kijken, wachtte hen een aangename verrassing. We troffen haar glimlachend aan. Ze had nu de hele nacht door kunnen slapen. De medewerkers op de afdeling waren erg verbaasd, dit hadden ze echt niet verwacht!

De afdeling kreeg toestemming om de Abri-Form XL4 speciaal voor deze cliënt bij Abena te bestellen. Mevrouw kan nu elke nacht genieten van een goede nachtrust.

Uit onze blog

  • Alles
  • Actueel
  • Beleid
  • Casuïstiek
  • Duurzaamheid
  • Expertise
  • Innovatie
Alles
  • Alles
  • Actueel
  • Beleid
  • Casuïstiek
  • Duurzaamheid
  • Expertise
  • Innovatie
Facilitair management blog

Ervaring geurverwijderaar ASVZ

Bij ASVZ wonen mensen met een verstandelijke beperking. Onlangs is ASVZ begonnen met de uitrol van Abena’s Geurverwijderaar. Aan het woord zijn Rick Bogers en Mieke Bellemakers over hun ervaringen met dit product.

Lees meer
Facilitair management blog

Geurverwijderaar

Onaangename geuren zijn aanwezig in bijna elk verzorgings- of verpleeghuis. Als zorgprofessional is het iets wat je accepteert: ‘het hoort er gewoon bij’. Maar is dat wel zo? Bij Abena vinden we van niet. Daarom hebben we een geurverwijderaar ontwikkeld, die precies doet wat zijn naam doet vermoeden: nare geuren verwijderen.

Lees meer
Algemeen

Toekomstagenda voor verbetering kwaliteit gehandicaptenzorg

Het schreeuwende tekort aan zorgmedewerkers houdt iedereen bezig. De overheid, beleidsmakers in de zorg, onderzoekers, opiniemakers: van alle kanten proberen betrokkenen oplossingen te vinden voor dit enorme probleem. Ook bij Abena zoeken we, samen met zorgorganisaties, elke dag naar manieren om de kloof tussen zorgvraag en -aanbod te verkleinen. In de praktijk zien we daarbij dat investeringen in kwaliteit goed hand in hand kunnen gaan met tijdwinst en kostenbesparingen.

Lees meer

Aanbevolen producten

In slechts 1 klik de beste hulp. Ik wil grip op goede zorg voor: