Zorgprofessional

Generic filters
Exact matches only

Zorgprofessional

Generic filters
Exact matches only
Generic filters
Exact matches only

Aan het woord: Abena Nova gebruiker Gieneke

Abena Nova gebruiker Gieneke en zorgmedewerker Diana vertellen over hun ervaring met slim incontinentiemateriaal.

Op een zonovergoten woensdagochtend komen we aan in Heerenveen. Want we hebben een primeur: een interview met een van de gebruikers van ons slimme incontinentiemateriaal, Abena Nova

De woonzorglocatie ziet er verzorgd uit: alles is schoon, het gras is strak gemaaid en overal zitten cliënten te genieten van de warme zomerzon. Binnen treffen we Gieneke aan, vergezeld door zorgmedewerker Diana. Zij zijn de pioniers die Abena Nova in gebruik hebben genomen bij Marijke Hiem, een van de locaties van zorgaanbieder Alliade.

We nemen plaats in de kamer van Gieneke, waar we haar over ons slimme incontinentiemateriaal spreken. De groene muur is verfraaid met twee schilderijtjes. Naast de kast staat een lessenaar met bladmuziek: “Ik speel al van kleins af aan muziek, tegenwoordig alleen nog maar op de blokfluit.” Gieneke is 61 jaar oud en heeft Multiple Sclerose (MS). Daarom is ze in januari ’22 bij Marijke Hiem komen wonen. Vrijwel meteen na aankomst wordt Abena Nova bij haar geïntroduceerd.

“Het is niet zo dat ik tijdens de lunch zomaar mijn incontinentie-shit op tafel gooi. Maar als mensen ernaar vragen, dan wil ik ze best uitleggen hoe het werkt.”
Gieneke
Gebruiker Abena Nova

Waarom ben je begonnen met slim incontinentiemateriaal?

Gieneke is door haar MS niet meer erg mobiel. Ze zit in een rolstoel en slaapt in een speciaal bed, met een automatisch draaisysteem om de lakens te vervangen. Er wordt besloten om voortaan slim incontinentiemateriaal te gebruiken, omdat het verschonen dan gemakkelijker gaat en minder belastend is voor haar en het zorgpersoneel.

In het begin was Gieneke sceptisch over Abena Nova: “Mijn man en ik hebben een bedrijf in computerspellen en we werken met moderne technieken,” vertelt Gieneke. “Toen ik met Abena Nova begon, zag ik de potentie die het kon hebben. Maar, ik hield een slag om de arm. Slimme technologie is zo slim als de mensen die ermee werken.”

Toch vindt Gieneke het belangrijk om het slimme incontinentiemateriaal een kans te geven. “Als je nu iets kunt doen, waar je zelf meer rust door krijgt, waar jullie (Abena, red.) veel over leren, en waarmee je naast mij een hoop andere mensen kunt helpen: ja, dan vind ik dat je dat een kans moet geven.”

(Artikel loopt door na de video)

Abena Nova eBook

Ervaringen met Abena Nova van beleidsmakers, managers en zorgverleners in de praktijk. Download het eBook de impact van slim incontinentiemateriaal

Hoe verliep de eerste kennismaking met Abena Nova?

“In het begin was het niet zo’n succes. Ik werd nog vaak wakker in een nat bed. Maar nu alles beter gaat, merk ik dat ik meer rust heb.”, zo vertelt Gieneke. Diana vult aan: “Er is een ochtend geweest waarop ze huilend in een nat bed wakker werd. Dat was wel het moment dat ik dacht: dit kan niet. Hier moet ik wat aan gaan doen.”

Diana roept de hulp in van Paul Kippersluis van Abena. Samen onderzoeken ze hoe het kan dat Gieneke toch nog vaak in een nat bed wakker wordt, ondanks het gebruik van Nova. Wat blijkt: regelmatig wordt het incontinentiemateriaal niet goed aangelegd, is de clip verkeerd bevestigd of wordt de app niet in de gaten gehouden, waardoor de nachtdienst het verschoonmoment mist.

Toch geloven Diana en Gieneke dat Abena Nova kan werken. Diana: “Vanwege haar achtergrond in de technologie, heb ik op een gegeven moment gewoon de telefoon en de laptop erbij gepakt en Gieneke laten zien: zo werkt het. Dat hielp bij het uitleggen en begrijpen hoe het materiaal kan helpen.”

“Je merkt dat niet iedereen de meerwaarde van slim incontinentiemateriaal meteen ziet. Maar het maakt voor de cliënt wel een verschil.”
Diana
Zorgverlener van Gieneke

Hoe gaat het nu?

Er is veel verbetering in het gebruik van Nova. Gieneke heeft minder last van lekkages en wordt vaker uitgerust wakker. Bovendien ervaart ze de zorg nu als prettiger: “Ik vond het vaak zo onpersoonlijk. Dan kwam de nachtdienst me wakker maken, stelden zich voor en wilde meteen in mijn broek kijken of ik nat was. Het is niet dat ik me ervoor geneer, maar het voelt gewoon onpersoonlijk. Nu hoeft dat niet meer. Ze krijgen gewoon een telefoontje van mijn broek.”

Gieneke is blij met haar slimme incontinentiemateriaal. Binnen de afdeling wordt er wel eens over gepraat: “Het is niet zo dat ik tijdens de lunch zomaar mijn incontinentie-shit op tafel gooi”, zegt ze met een lach. “Maar als mensen ernaar vragen dan wil ik ze best uitleggen hoe het werkt.”

Ook Diana ziet verbetering, al blijft het lastig om de nieuwe manier van werken op de vloer te implementeren: “Overdag wordt er nog veel gewerkt met verschoonrondes. Terwijl we gewoon op de telefoon kunnen zien wanneer iemand verschoond moet worden. Maar dan moeten we wel de telefoon in de gaten houden.”

Wat is er nodig om van Abena Nova een succes te maken?

De houding van de zorgverlener is essentieel bij het succes van Nova. Ondanks de positieve geluiden van Gieneke en Diana, bestaat er op de werkvloer nog steeds scepsis over Abena Nova. Diana: “Je merkt dat niet iedereen binnen de organisatie open staat om met slim incontinentiemateriaal te werken. Dat mensen niet geloven dat het werkt.”

“Toen ik hoorde over Nova was ik juist heel enthousiast”, vervolgt Diana. “Ik wilde het proberen, zien óf en hóe het werkt. En ik wilde vooral ook Gieneke helpen, zodat ze niet meer in een nat bed wakker zou worden. Je merkt dat niet iedereen de meerwaarde van slim incontinentiemateriaal meteen ziet. Maar het maakt voor de cliënt wel een verschil.”

Voor Gieneke is Abena Nova in ieder geval een prettige oplossing. Door de persoonsgerichte aanpak van Diana, voelt ze zicht gehoord, én is haar probleem, wakker worden in een nat bed, opgelost. Op de vraag of ze de Abena Nova aan anderen aanraadt, is Gieneke dan ook stellig: “Ja. Ik heb meer rust nu. En dat is toch iets dat iedereen wilt?”

Zeg jij ook 'ja' tegen meer kwaliteit, minder tijd en minder kosten?

Kom dan vrijblijvend met ons in contact!

Uit onze blog

  • Alles
  • Actueel
  • Beleid
  • Casuïstiek
  • Duurzaamheid
  • Expertise
  • Innovatie
Alles
  • Alles
  • Actueel
  • Beleid
  • Casuïstiek
  • Duurzaamheid
  • Expertise
  • Innovatie

Ervaring geurverwijderaar ASVZ

Bij ASVZ wonen mensen met een verstandelijke beperking. Onlangs is ASVZ begonnen met de uitrol van Abena’s Geurverwijderaar. Aan het woord zijn Rick Bogers en Mieke Bellemakers over hun ervaringen met dit product.

Lees meer

Geurverwijderaar

Onaangename geuren zijn aanwezig in bijna elk verzorgings- of verpleeghuis. Als zorgprofessional is het iets wat je accepteert: ‘het hoort er gewoon bij’. Maar is dat wel zo? Bij Abena vinden we van niet. Daarom hebben we een geurverwijderaar ontwikkeld, die precies doet wat zijn naam doet vermoeden: nare geuren verwijderen.

Lees meer

Toekomstagenda voor verbetering kwaliteit gehandicaptenzorg

Het schreeuwende tekort aan zorgmedewerkers houdt iedereen bezig. De overheid, beleidsmakers in de zorg, onderzoekers, opiniemakers: van alle kanten proberen betrokkenen oplossingen te vinden voor dit enorme probleem. Ook bij Abena zoeken we, samen met zorgorganisaties, elke dag naar manieren om de kloof tussen zorgvraag en -aanbod te verkleinen. In de praktijk zien we daarbij dat investeringen in kwaliteit goed hand in hand kunnen gaan met tijdwinst en kostenbesparingen.

Lees meer

In slechts 1 klik de beste hulp. Ik wil grip op goede zorg voor: