Zorgprofessional

Zoek hier
Generic filters
Exact matches only

Zorgprofessional

Zoek hier
Generic filters
Exact matches only
Zoek hier
Generic filters
Exact matches only

Personeelstekort in de zorg

Focus op kwaliteit als oplossingsrichting voor het personeelstekort

Investeren in kwaliteit kan werkdruk verlichten, kosten besparen en extra tijd opleveren.

Het schreeuwende tekort aan zorgmedewerkers houdt iedereen bezig. De overheid, beleidsmakers in de zorg, onderzoekers, opiniemakers: van alle kanten proberen betrokkenen oplossingen te vinden voor dit enorme probleem. Ook bij Abena zoeken we, samen met zorgorganisaties, elke dag naar manieren om de kloof tussen zorgvraag en -aanbod te verkleinen. In de praktijk zien we daarbij dat investeringen in kwaliteit goed hand in hand kunnen gaan met tijdwinst en kostenbesparingen.

Investeren in kwaliteit om de werkdruk op medewerkers te verlichten en hun werkplezier te vergroten. Het is een oplossingsrichting die in discussies over het personeelstekort soms nog wat onderbelicht blijft. In de praktijk blijken kwaliteitsimpulsen echter regelmatig tot waardevolle tijdwinst en kostenbesparingen te leiden; de ene keer bewust, de andere keer als ‘bijvangst’.

In dit artikel stippen we drie belangrijke uitdagingen aan waarmee beleidsmakers en managers in de zorg mee te maken krijgen. Want hoe meet je wat een investering in kwaliteit oplevert? Hoe maak je de implementatie van kwaliteitsverhogende innovaties tot een succes? En hoe zet je de tijd die je daarmee bespaart vervolgens weer in? 

Uitdaging 1:

In kaart brengen wat investeren in kwaliteit oplevert, óver potjes en afdelingen heen

Het kiezen voor kwaliteit brengt niet alleen voordelen met zich mee, maar ook de nodige uitdagingen. Hoe bepaal je als beleidsmaker of manager bijvoorbeeld wat kwaliteit mag kosten? En hoe breng je in kaart wat het oplevert? Neem het voorbeeld van ons slimme incontinentiemateriaal Abena Nova. Kijk je alleen naar de inkoopprijs van het product? Dan is het wel duurder dan regulier incontinentiemateriaal.

Tegenover die kosten staan gelukkig ook baten. Harde baten, zoals tijdwinst – de inzet van slimme inco kan veertig minuten(!) per cliënt per dag opleveren bij mobiliteitsklasse CDE. Of besparingen op de waskosten van linnengoed, dankzij de toename van tijdige verschoningen. Maar ook zachte baten, zoals een betere nachtrust voor cliënten. Die zachte baten zijn echter een stuk lastiger te meten.

In de praktijk worden de kosten en baten van zorginnovaties bovendien niet altijd op dezelfde plek in de organisatie ‘gevoeld’. De inkoper die meer gaat betalen voor slim incontinentiemateriaal heeft mogelijk geen weet van de besparing op waskosten. Of van de tijd die medewerkers minder hoeven te besteden aan huidverzorging dankzij de tijdige verschoning van cliënten.

Daarom is het zaak om de kosten en baten van kwaliteitsimpulsen in brede zin te beschouwen, óver verschillende potjes en afdelingen heen.

Interessant in dit kader: vorig jaar bracht Vilans een rapport uit over de kosten en baten van slim incontinentiemateriaal op basis van twee jaar onderzoek bij tien zorgaanbieders. Daaruit blijkt onder andere dat slim incontinentiemateriaal de langdurige zorg in Nederland een werkdrukverlichting van 1.900 FTE per jaar kan opleveren. 

Abena Nova eBook

Ervaringen met Abena Nova van beleidsmakers, managers en zorgverleners in de praktijk. Download het eBook de impact van slim incontinentiemateriaal

Uitdaging 2:

Implementatie van kwaliteitsverhogende innovaties

In een recent blog schreven wij al over het rapport ‘Uitweg uit de schaarste’ van Gupta Strategics. Dit bureau onderzocht de bijdrage die medische technologie kan leveren in de strijd tegen het personeelstekort in de zorg.

Eén van de belangrijkste bevindingen: medische technologie heeft de potentie om 110.000 zorgmedewerkers vrij te spelen. Gupta concludeert echter ook dat we in Nederland een implementatieprobleem hebben als het gaat om de daadwerkelijke inzet van die technologie.

Dat innovaties, zoals ons slimme incontinentiemateriaal Abena Nova, daadwerkelijk tijd opleveren, hebben ze bij zorgorganisatie St. Elisabeth ondertussen wel door: “Medewerkers hoeven minder vaak incontinentiemateriaal te verwisselen, waardoor ze minder fysiek belast worden en tijd besparen,” vertelt Angelique Suijkerbuijk, die de implementatie van Abena Nova als projectleider begeleidde.

Deze casus komt uit het eBook ‘de impact van slim incontinentiemateriaal’. Daarin delen beleidsmakers, managers, verpleegkundigen en verzorgenden van uiteenlopende zorginstellingen hun ervaringen met het slimme incontinentiemateriaal Abena Nova.   

Uitdaging 3

Tijdwinst verzilveren

Er zijn tal van manieren waarmee we in Nederland de zorgkwaliteit kunnen verhogen terwijl we tijd besparen. Tien minuten tijdwinst door het efficiënter aantrekken van steunkousen. Tot wel 40% tijdsbesparing met Verzorgend Wassen. Veertig minuten dankzij de inzet van slim incontinentiemateriaal. En ga zo maar door.

Bij elkaar opgeteld is het verleidelijk om je met al die minuten rijk te rekenen.

In de praktijk zien we echter dat het een grote uitdaging is om deze tijd ook weer efficiënt en zinvol in te zetten. Je kunt bijvoorbeeld niet zomaar van medewerkers verlangen dat ze bepaalde werkzaamheden gaan uitvoeren die voorheen niet tot hun takenpakket behoorden.

Ook zijn er zorgorganisaties die er bewust voor kiezen om de vrijgespeelde tijd te investeren in het welzijn van bewoners. Bij Zorggroep Elde Maasduinen nemen ze bijvoorbeeld meer tijd om een praatje te maken met bewoners, even samen naar buiten te gaan of een spelletje te doen. En dat draagt natuurlijk ook bij aan het werkplezier van al die medewerkers aan wie we in Nederland zo’n enorm tekort hebben.

Gratis eMagazine ‘GRIP!’

Ontdek hoe andere zorgorganisaties grip krijgen op kwaliteit, tijd en kosten. Gebaseerd op visie, kennis en inzichten van vooruitstrevende zorgmanagers.

Uit onze blog

  • Alles
  • Abena Nova praktijkervaring
  • Actueel
  • Beleid
  • Casuïstiek
  • Duurzaamheid
  • Expertise
  • Innovatie
Alles
  • Alles
  • Abena Nova praktijkervaring
  • Actueel
  • Beleid
  • Casuïstiek
  • Duurzaamheid
  • Expertise
  • Innovatie
Jasper Brandt Facilitair Specialist infectiepreventie

Maak kennis met Jasper

Jasper Brandt is Facilitair Specialist bij Abena. Hij adviseert klanten adviseren over hygiëne in de zorg en begeleidt ze bij hun facilitaire vraagstukken. Vanuit zijn expertise geeft hij tips over infectiepreventie door een schone omgeving.

Lees meer
Persoon trekt onderzoekshandschoenen aan

Antimicrobiële handschoenen

Product Manager Lizzy Bruno is al jarenlang bezig met de ontwikkeling van een nieuw type onderzoekshandschoen: de antimicrobiële handschoen. En ze is ambitieus: “Antimicrobiële handschoenen worden de nieuwe standaard in onderzoekshandschoenen.” In dit artikel lees je alles over waarom ze de nieuwe standaard zouden moeten worden.

Lees meer
Zorgverlener en cliënt Abena Nova kijken naar de app

Aan het woord: Abena Nova gebruiker Gieneke

Cliënt Gieneke en zorgmedewerker Diana zijn de pioniers die Abena Nova in gebruik hebben genomen bij Marijke Hiem, een van de locaties van zorgaanbieder Alliade. In een openhartig interview vertellen ze over hun ervaringen met het slimme incontinentiemateriaal.

Lees meer

In slechts 1 klik de beste hulp. Ik wil grip op goede zorg voor: