Zorgprofessional

Zoek hier
Generic filters
Exact matches only

Zorgprofessional

Zoek hier
Generic filters
Exact matches only
Zoek hier
Generic filters
Exact matches only

Facilitaire check op locatie: maak kennis met Jasper

"Juist door de basistechnieken consequent toe te passen, zorg je dat infecties buiten de deur blijven"

Jasper Brandt is Facilitair Specialist bij Abena. Gewapend met ruim 12 jaar ervaring in de schoonmaakwereld en een hoop enthousiasme, hoopt hij de komende tijd vaak bij klanten over de vloer te komen voor een infectiepreventiecheck op locatie of om training te geven. “Op ontdekkingsreis door Nederland”, zoals hij het zelf verwoordt. 

Jasper Brandt is onlangs onderdeel geworden van het team van Abena. Vanuit zijn rol van Facilitair Specialist gaat hij klanten adviseren over, en begeleiden bij facilitaire vraagstukken en hygiëne in de zorg. Hoog tijd om kennis te maken met Jasper.

Wat houdt de rol Facilitair Specialist bij Abena in?

Jasper: “De naam zegt het al een beetje: ik ben specialist in het facilitaire gebeuren. Facilitair is een heel breed gebied. Binnen Abena richt ik me vooral op infectiepreventie, schoonmaak en hygiëne. Met die aandachtspunten in het achterhoofd ga ik bij klanten op bezoek. Daar voer ik dan een check op locatie uit. Aan de hand van de check, die inzicht geeft in of methodes en middelen op de juiste manier worden ingezet, gaan we kijken op welke manier Abena de klant kan ondersteunen, met producten en met scholing.”

“Voor mij is het een mooie taak om mensen in de zorg te enthousiasmeren voor het facilitaire stuk. Dat doe je niet alleen met producten, dat doe je ook met je persoonlijkheid. Als je zelf enthousiast bent over de producten, je kunt overbrengen hoe en waarom je iets doet, dan kun je mensen activeren. Dan straalt het enthousiasme vanzelf over op anderen. Dit doe ik bijvoorbeeld in de vorm van trainingen: zo breng ik hygiëne extra onder de aandacht bij medewerkers.”

"Juist door een professionele instelling mee te laten kijken, creëer je een voordeel: je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden, maar je zorgt wel voor een toename van facilitaire kwaliteit."
Jasper Brandt Facilitair Specialist Abena
Jasper Brandt
Facilitair Specialist

Waarom is het belangrijk om aandacht te besteden aan facilitair management?

“Onze klanten werken veel met cliënten op locatie. Om de kwaliteit van zorg hoog te houden is infectiepreventie erg belangrijk. Daar spelen schoonmaak en hygiëne juist een belangrijke rol in. Deze twee zijn soms een beetje het ondergeschoven kindje, terwijl het verhaal daar eigenlijk begint: bij een fatsoenlijk hygiëne- en schoonmaakprotocol. Zeker de afgelopen jaren zijn dit steeds belangrijkere onderwerpen geworden.”

“Dat hebben we ook geleerd van de Covid-crisis: schoonmaak en hygiëne spelen een grote rol bij infectiepreventie. En dat geldt ook voor uitbraken van het norovirus. Dat het belangrijk is, weet iedereen inmiddels wel. Nu het is onze taak om die kennis een blijvertje te maken. Niet dat er een terugval komt waarbij mensen denken: ‘Oké, we hebben het gehad’ en dat vervolgens de aandacht verslapt. Het verslappen is een valkuil, waardoor er na enige tijd weer  ‘gaten‘ ontstaan in de preventie.”

Hoe wil je daarvoor zorgen?

“Juist door de simpele basistechnieken consequent toe te blijven passen, zorg je ervoor dat infecties buiten de deur blijven. En dan heb ik het niet alleen over handen desinfecteren, maar juist ook over schoonmaak en hygiëne. Een van de manieren waarop we dat willen doen, is door trainingen te gaan geven op locatie. Mensen hebben allerlei verschillende methodieken en ideeën over hoe schoon te maken. De een doet het met een doekje en emmertje, de ander met een sproeiflacon. Er zijn legio mogelijkheden om je werk te doen.”

“Bij de producttraining besteden we extra aandacht aan deze basistechnieken. We kijken naar de producten die je hebt, waar je mee werkt, en of je gebruik maakt van kleurcoderingen. Daarna gaan we in op methodiek: hoe maak je schoon? Verder kunnen we ook ingaan op specifieke wensen. Wil je ergonomisch minder belast worden? Dan kijken we of je kunt gaan werken met andere producten of methodes. Door zo’n training enthousiasmeer je mensen; je laat zien dat schoonmaak en hygiëne best leuk kan zijn en niet lang hoeft te duren. Bovendien is er vaak winst te behalen op het gebied van ergonomie én werktijd.”

Is dat wat je komt doen tijdens een check op locatie?

“Tijdens de check kom ik in eerste instantie vooral kijken. Hoe is op dit moment de schoonmaak en hygiëne ingeregeld? Welke producten worden er gebruikt? Waar maken ze mee schoon? Hoe vaak wordt dit gedaan? Is het een interne of is het externe partij die schoonmaakt? Hoe zijn de resultaten van de schoonmaak? Hoe wordt er gecommuniceerd tussen partijen?”

“De bevindingen worden samengevat en daarna bij de klant gepresenteerd: wat zijn we tegengekomen, wat gaat goed, wat kan beter. En welke producten kunnen daarbij helpen. Naar aanleiding van de check maak ik een advies op maat, waarbij ik bijvoorbeeld ook op locatie een training kan komen geven.”

Wat is de meerwaarde van zo'n check op locatie?

“De meerwaarde ligt denk ik vooral bij onze kennis. Het is prima dat je als organisatie weet dat je kwetsbaar bent, omdat je niet alles weet van schoonmaak en hygiëne. Juist door een professionele instelling mee te laten kijken, creëer je een voordeel: je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden, maar je zorgt wel voor een toename van de facilitaire kwaliteit.”

“De check geeft vooral inzicht in de huidige staat van de facilitaire diensten. Er wordt niet zozeer een goed of slecht oordeel gegeven, we kijken vooral wat er anders kan. Dat vind ik belangrijk. Uiteindelijk moet het een win-win zijn: de klant wil dat het goed gaat in de zorg en wij willen dat het goed gaat bij de klant. Op die manier streven we samen naar de kwaliteitsimpuls.”

Infectiepreventie check

Verminder kans op infecties met
de infectiepreventiecheck.

Vraag een gratis check op locatie aan.

Hoeveel verschillende trainingen kan je geven?

“Schoonmaak- en hygiëne is vaak wel in één te doen. Dan heb je het over glas-, interieur-, vloer- en sanitair reiniging. Dat is de basisschoonmaak. We geven ook trainingen in infectiepreventie. Dat kan bijvoorbeeld in de vorm van een training over handdesinfectie, met de handdesinfectiebox.”

Handhygiëne

“We kunnen ook producttrainingen geven over andere producten, zoals de Abena Vac, tegen geuroverlast. Er is een hoop te regelen, afhankelijk van de vragen die de klant heeft. Uiteindelijk wil je die problemen oplossen, daar draait het om.”

Abena Vac voor het vacumeren van incontinentiemateriaal

Tot slot: heb je alvast drie tips die je aan alle organisaties mee wilt geven?

“Dat is een goede vraag. Ik kan er zo wel een aantal opnoemen, maar uiteindelijk komt het vaak wel neer op maatwerk. Daarom kom ik ook graag bij de mensen kijken, zo zijn ze verzekerd van het beste advies.”

Drie tips van Jasper voor een schone werkomgeving

1. Houd het simpel

“De eerste tip die ik vaak geef: houd het simpel. Ik zie vaak schoonmaakkarren vol met verschillende producten. Vaak weten schoonmakers zelf amper wat ze op de kar hebben staan. Dat probeer ik altijd zo compact mogelijk te maken: terug naar de basis. Je hebt je vaste producten en hulpmiddelen voor sanitair-, interieur- en vloerreiniging. Houd het ook daarbij. Je ziet na verloop van tijd dat dit meer rust creëert: mensen weten beter wat ze waar moeten gebruiken.”

2. Maak gebruik van de kennis die een ander al heeft

“Een tweede tip is om gebruik te maken van de kennis die een ander al heeft. Wanneer je tegen een probleem aanloopt, kan je leverancier je meestal al een heel eind helpen. En wanneer die het antwoord ook niet heeft, kan de fabrikant soms nog het een en ander vertellen. Samen toewerken naar een oplossing is bovendien voor alle partijen een leerzaam proces.”

3. Kijk naar het totaalpakket

“Tot slot raad ik aan altijd te kijken naar het totale pakket op schoonmaakgebied. Daar valt vaak een hoop te halen, bijvoorbeeld door de inzet van machines. We hebben veel klanten die vrij grote vloeroppervlaktes schoon moeten maken. Meestal gebeurt dit met een zwabber of een vlakmopsysteem, terwijl een kleine schrob- en zuigmachine ook een oplossing kan bieden. Dit gaat sneller, efficiënter en is bovendien ergonomisch minder belastend.”

Krijg grip op infecties!
Ga direct aan de slag met de gratis toolbox.

Uit onze blog

  • Alles
  • Abena Nova praktijkervaring
  • Actueel
  • Beleid
  • Casuïstiek
  • Duurzaamheid
  • Expertise
  • Innovatie
Alles
  • Alles
  • Abena Nova praktijkervaring
  • Actueel
  • Beleid
  • Casuïstiek
  • Duurzaamheid
  • Expertise
  • Innovatie
Persoon trekt onderzoekshandschoenen aan

Antimicrobiële handschoenen

Product Manager Lizzy Bruno is al jarenlang bezig met de ontwikkeling van een nieuw type onderzoekshandschoen: de antimicrobiële handschoen. En ze is ambitieus: “Antimicrobiële handschoenen worden de nieuwe standaard in onderzoekshandschoenen.” In dit artikel lees je alles over waarom ze de nieuwe standaard zouden moeten worden.

Lees meer
verzorgende houdt arm van cliënt vast

Personeelstekort in de zorg

Het schreeuwende tekort aan zorgmedewerkers houdt iedereen bezig. De overheid, beleidsmakers in de zorg, onderzoekers, opiniemakers: van alle kanten proberen betrokkenen oplossingen te vinden voor dit enorme probleem. Ook bij Abena zoeken we, samen met zorgorganisaties, elke dag naar manieren om de kloof tussen zorgvraag en -aanbod te verkleinen. In de praktijk zien we daarbij dat investeringen in kwaliteit goed hand in hand kunnen gaan met tijdwinst en kostenbesparingen.

Lees meer
Zorgverlener en cliënt Abena Nova kijken naar de app

Aan het woord: Abena Nova gebruiker Gieneke

Cliënt Gieneke en zorgmedewerker Diana zijn de pioniers die Abena Nova in gebruik hebben genomen bij Marijke Hiem, een van de locaties van zorgaanbieder Alliade. In een openhartig interview vertellen ze over hun ervaringen met het slimme incontinentiemateriaal.

Lees meer

In slechts 1 klik de beste hulp. Ik wil grip op goede zorg voor: