Zorgprofessional

Zoek hier
Generic filters
Exact matches only

Zorgprofessional

Zoek hier
Generic filters
Exact matches only
Zoek hier
Generic filters
Exact matches only

Infectiepreventie en inkoopperikelen

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

In deze blog vertelt infectiepreventiespecialiste Lizzy Bruno over het inkopen van infectiepreventiemiddelen tijdens de coronacrisis. Hoe waarborg je kwaliteit als er enorme tekorten zijn en welke lessen halen we uit deze crisis voor de toekomst.

Deze blog is onderdeel van het eMagazine GRIP!

Infectiepreventie en inkoopperikelen

Direct na het uitbreken van de coronapandemie ontstond er in Nederland een groot tekort aan persoonlijke beschermingsmiddelen voor zorgmedewerkers. Hoe ging Abena hiermee om, als wereldwijd leverancier van producten op het gebied van infectiepreventie? En welke lessen kunnen we hieruit trekken voor de toekomst? We vroegen het infectiepreventiespecialist Lizzy Bruno.

En toen was er ineens een enorm tekort aan persoonlijke beschermingsmiddelen. Hoe reageerde Abena hierop?

“Abena heeft ook inkoopkantoren in China, dus we konden meteen in actie komen. We doen daar al jaren zaken en hebben er ruim veertig mensen voor kwaliteitscontrole en inspectie, dus we kunnen garanderen dat producten voldoen aan wetgeving en kwaliteitseisen. We hebben dan ook meteen een grote hoeveelheid FFP2-maskers ingekocht. Het punt was alleen dat Wuhan, waar onze mondneusmaskers worden geproduceerd, op dat moment op slot zat. De grootste uitdaging was dus niet de beschikbaarheid, maar de planning en de logistiek.”

Hoe hebben jullie die mondneusmaskers toch in Nederland weten te krijgen?

“Een van onze accountmanagers wist dat het Radboudumc bezig was met een luchtbrug, in samenwerking met andere ziekenhuizen. Via-via hebben we contact gelegd, aangeboden om te helpen met de tekorten en toen ging het snel. In één weekend hebben we een half miljoen mondneusmaskers geregeld voor Nederlandse zorginstellingen. Inclusief kwaliteitscontrole en documentatie.”

Welke lessen kunnen we trekken uit de situatie in de begindagen van deze crisis? Als Abena, als zorgsector, als land? 

“Dat snel schakelen niet ten koste hoeft te gaan van de kwaliteit van je beschermingsmiddelen. Als je de inkoopkanalen hebt, de inspectie en kwaliteitscontrole op orde hebt, als je vaste afspraken hebt met betrouwbare partners, dan hoef je niet in paniek op zoek te gaan. De eerste uitbraak is wat dat betreft over ons heen gekomen, maar op een nieuwe golf of pandemie zijn we allemaal beter voorbereid. Doordat de overheid nu een ijzeren voorraad aanhoudt van bepaalde beschermingsmiddelen. En doordat we niet langer alleen in China, maar ook veel meer in Europa produceren. Het is trouwens echt belangrijk om daar als zorgsector en als maatschappij aandacht voor te blijven houden. Niet alleen voor de laagste prijs gaan, maar samen de productie in Europa en Nederland mogelijk blijven maken. Zorgorganisaties adviseren we ook om niet pas te bestellen als Rutte weer op tv is geweest, maar om een forecast te maken, verantwoordelijkheid te nemen en dus ook het inkooprisico te nemen dat daarbij hoort. En wat voor onze eigen organisatie een eye-opener is geweest, is dat we de sector niet alleen met onze producten kunnen helpen, maar ook met onze kennis op het gebied van infectiepreventie.”

Ontdek alle artikelen uit het eMagazine GRIP!

Dit artikel komt uit het eMagazine GRIP! In het magazine vertellen vooruitstrevende zorgmanagers hoe zij grip krijgen op belangrijke uitdagingen in de zorg: kwaliteit, tijd en kosten. 
Kun je daar een voorbeeld van geven?

“Neem handschoenen. Op dit moment (december 2020, red) is er nog steeds een wereldwijd tekort aan handschoenen. Omdat het opschalen moeilijker is dan bij mondneusmaskers, vanwege de complexiteit van het fabricageproces en het tekort aan grondstoffen. Maar ook doordat de vraag, mede door oneigenlijk gebruik, enorm gestegen is. In sommige organisaties gebruiken medewerkers wel drie keer de hoeveelheid handschoenen die ze eigenlijk nodig hebben. Daar valt niet tegen in te kopen. Dat vraagt om bewustwording.”

“In sommige organisaties gebruiken medewerkers wel drie keer de hoeveelheid handschoenen die ze eigenlijk nodig hebben. Daar valt niet tegen in te kopen.”
Lizzy Bruno
Infectiepreventiespecialist Abena
Wat bedoel je met oneigenlijk gebruik? 

“Oneigenlijk gebruik is handschoenen gebruiken in situaties waarbij handhygiëne voldoende is. Je moet handschoenen dragen bij zorghandelingen waar je risico loopt om in contact te komen met lichaamsvloeistoffen. Bij alle andere handelingen is het dragen van handschoenen niet nodig. Je ziet het ook om je heen, mensen in bijvoorbeeld de horeca die handschoenen dragen. Het ziet er voor de buitenwereld hygiënisch uit, maar dat is vaak niet zo. Handschoenen worden te lang gedragen en dragers zitten vervolgens met hun handschoenen overal aan: het aannemen van geld, poetsen de tafel en serveren eten en drinken zonder de handschoenen te wisselen. Mijn advies is: handschoenen uit en handen regelmatig wassen. Zeker voordat je eten gaat bereiden of uitserveren.”

En hoe helpt Abena zorgorganisaties dit oneigenlijk gebruik dan terug te dringen?

“Door de zorgsector bewust te maken van het verschijnsel. Door onze kennis over infectiepreventie te delen met klanten. Maar bijvoorbeeld ook door onze opgedane kennis te delen met het landelijk consortium dat de overheid heeft opgericht om zorgorganisaties van beschermende middelen te kunnen voorzien.”

Tips voor meer grip van Lizzy

Ontdek alle artikelen uit het eMagazine GRIP!

Dit artikel komt uit het eMagazine GRIP! In het magazine vertellen vooruitstrevende zorgmanagers hoe zij grip krijgen op belangrijke uitdagingen in de zorg: kwaliteit, tijd en kosten. 

Uit onze blog

  • Alles
  • Actueel
  • Beleid
  • Casuïstiek
  • Duurzaamheid
  • Expertise
  • Innovatie
Alles
  • Alles
  • Actueel
  • Beleid
  • Casuïstiek
  • Duurzaamheid
  • Expertise
  • Innovatie
Interzorg faciliaire grip op goede zorg
Facilitair management

Facilitaire taken uitbesteden? Interzorg kiest voor eigen beheer

De facilitaire organisatie binnen veel zorginstellingen staat sinds de coronacrisis volop in de belangstelling. Met name vanwege de rol die hygiëne speelt bij infectiepreventie. Met teamleider INNService, Simon Wachtermeester, gaan we in gesprek over hoe zorginstellingen met de facilitaire organisatie kunnen bijdragen aan grip op goede zorg.

Lees meer
Huidproblemen aanpakken bij de wortel
Huidverzorging

Huidproblemen oplossen door ze bij de wortel aan te pakken

In de ouderenzorg en zorg voor verstandelijk beperkten zie je het vaak: huidproblemen zoals smetten, droge of rode huid, jeuk. Met de juiste aanpak kun je veel leed voorkomen. Product manager Lizzy Bruno vertelt hoe je dat doet.

Lees meer
Regie in eigen hand carint reggeland
Algemeen

De regie bij de cliënt

In beleidsstukken en discussies over de toekomstbestendigheid van ons zorgstelsel gaat het veel over zelfregie. Maar hoe vul je dit in als zorgorganisatie en hoe breng je de cultuurverandering tot stand die daarvoor nodig is? We spreken erover met Heidi de Bruijn en Jeroen Kleinjan, die samen de Raad van Bestuur van Carintreggeland vormen.

Lees meer

GR!P E-magazine

Interviews met o.a. Erik Gerritsen (VWS), TanteLouise, ’s Heeren Loo en Philadelphia Zorg

grip magazine zorg industrie nederland vws

In slechts 1 klik de beste hulp. Ik wil grip op goede zorg voor: