Gepersonaliseerde en toekomstbestendige zorg

Abena Nova heeft een positieve impact op de hele organisatie. Bekijk de ervaringen van bewoners, zorgprofessionals en organisaties.

Abena Nova in gebruik bij:

Zorggroep Tangenborgh

"Om je collega's enthousiast te maken, moet je zelf ook enthousiast zijn"
Patricia Groen
Abena Nova-ambassadeur bij Tangenborgh

Patricia deelt haar ervaringen in het gebruik van Abena Nova

Zo’n drie jaar geleden werd Abena Nova geïntroduceerd bij zorggroep Tangenborgh. Hoewel ze in het begin kritisch was, ervoer ze al snel de voordelen van het slimme incontinentiemateriaal. Nu is ze een bevlogen ambassadeur binnen haar organisatie, waarbij ze terzijde wordt gestaan door Paul Kippersluis, continentiezorgspecialist bij Abena.

Hoe was jouw eerste kennismaking met Abena Nova, Patricia?

“Vanuit de organisatie kwam de mededeling dat we met Abena Nova zouden starten. Ik had wel van slim incontinentiemateriaal gehoord, maar wist er verder niet zoveel van. We kregen informatie toegestuurd en een paar weken later kwam Paul een verhaal vertellen. Ik dacht: ‘Laten we het maar zien.’ Ik was dus niet meteen enthousiast. Dat is ook niet erg. Het is goed om kritisch te zijn.”

Hoe ging het vervolgens?

“Paul is een dag met ons meegelopen om te kijken welke bewoners geschikt waren voor Abena Nova. Per bewoner bepaalden we de doelen. Dat kon zijn een betere nachtrust, een betere huidconditie, minder spierspanning of gewoon een betere dag. Naast de algemene cijfers, zoals het aantal gebruikte inco’s per dag, is het belangrijk om deze zaken in je evaluaties mee te nemen. Zo kun je naar zowel de afdelingen als de organisatie laten zien of je de vooraf beschreven doelen niet, deels of helemaal hebt behaald. Na het treffen van deze voorbereidingen zijn we van start gegaan. Ik merkte meteen de eerste week al een verbetering, maar een aantal collega’s niet.

 

Waar denk je waardoor het kwam dat niet al je collega's meteen de verbetering zagen?

Patricia: “Meerdere redenen. Sommigen voelden zich opeens afhankelijk van een computersysteem en verzetten zich daartegen. Ze zeiden: ‘Dat hoort toch niet in de zorg, we zijn geen robots’. Daarnaast vonden sommige collega’s het lastig vertrouwde patronen los te laten en reageerden daardoor negatief op de nieuwe werkwijze. Dat ging een eigen leven leiden, waardoor ook andere collega’s minder enthousiast werden. Op een gegeven moment heeft Paul in een teamoverleg met cijfers en schema’s de verbeteringen inzichtelijk gemaakt. Toen draaiden de meesten bij.” 

Paul: “Er is soms een verschil tussen feiten en beleving. Met onderbouwing van data – want dat brengt de techniek ook met zich mee – kun je mensen overtuigen. Natuurlijk is gevoel belangrijk en de zorg blijft mensenwerk, maar de techniek kan hier wel iets aan toevoegen.”

Benieuwd wat er komt kijken bij de implementatie van slim incontinentiemateriaal?

Denk je dat zonder jou het gebruik van Abena Nova ook van de grond was gekomen?

Patricia: “Natuurlijk! Maar ik denk dat mijn enthousiasme wel geholpen heeft. Om je collega’s enthousiast te maken, moet je ook zelf enthousiast zijn.”

 

Paul: “Ik vind Patricia nu iets te bescheiden. Haar enthousiasme is inderdaad belangrijk, maar ze heeft ook de vaardigheden om dat enthousiasme over te dragen. Daarnaast staat ze stevig in haar schoenen. Dat is belangrijk als ambassadeur. Het is niet altijd leuk wat je over je heen krijgt en je moet soms echt doorzetten.”

COLOURBOX35632835_Abena Nova

Wat zouden jullie andere ambassadeurs willen meegeven om weerstand aan te pakken?

Patricia: “De weerstand die je vooral tegenkomt is: ‘Zie je wel, het werkt helemaal niet. We krijgen geen melding en het materiaal geeft lekkage.’ Het helpt dan om collega’s mee te nemen en ze ook in het systeem te laten kijken. Ze zien dan met eigen ogen wat er is bereikt.”

 

Paul: “Je maakt zo ook inzichtelijk dat bepaalde meldingen veroorzaakt worden door hoe met het materiaal is omgegaan. Geen melding van de sensor? Vaak zit deze dan niet goed op z’n plek. De bewoner drijfnat? Kijk eens hoe het incontinentiemateriaal is omgedaan. Dat kiert, waardoor de urine weglekt en de sensor niks kan registreren. Door dat mee te nemen, ben je ook nog eens bezig met een kwaliteitsverbetering van je basiszorg.”

Wat is de ideale manier om een vernieuwing als Abena Nova in de organisatie te implementeren?

Patricia: “Het is goed om je medewerkers vanaf het allereerste begin mee te nemen in het proces door duidelijk uit te leggen wat je gaat doen, hoe en waarom. Dat vraagt een goede voorbereiding en heldere communicatie. Je moet er alles aan doen om te voorkomen dat mensen zich overvallen voelen, want dan gaan automatisch de hakken in het zand.”

 

Meer lezen over de implementatie van Abena Nova bij Zorggroep Tangenborgh? Download en bekijk ons Ebook!

Vernieuwd Abena Nova eBook

Ervaringen met Abena Nova van beleidsmakers, managers en zorgverleners in de praktijk. Aangevuld met o.a. ervaring van een cliënt. Download het eBook ‘De impact van slim incontinentiemateriaal’.

In slechts 1 klik de beste hulp. Ik wil grip op goede zorg voor: