De opschaling van Abena Nova bij Ons Tweede Thuis - Deel 1

Over het verloop van de implementatie, de uitdagingen , de voordelen die ze nu ervaren en de lessen die ze meenemen bij de verdere opschaling.

“Je maakt maar één keer een eerste indruk, dus je moet ervoor zorgen dat die goed is.”

Zorginnovaties succesvol implementeren: het is een uitdaging waar veel zorgorganisaties mee stoeien. Bij Stichting Ons Tweede Thuis weten ze inmiddels van de hoed en de rand. Martine Evers en Sylvia Betten vertellen hoe ze de opschaling van Abena Nova optimaal faciliteren.

In dit eerste deel vertellen Martine en Sylvia over de opstart van Abena Nova bij Ons Tweede Thuis (OTT). Over het verloop van de implementatie, de uitdagingen die ze tegenkomen, de voordelen die ze nu ervaren en de lessen die ze meenemen bij de verdere opschaling. In deel twee van dit interview lees je hoe OTT omgaat met de cultuurverandering en over de waarde van Abena Nova voor client, medewerker en organisatie.

Abena Nova bij Ons Tweede Thuis

Martine en Sylvia werken beide bij Stichting Ons Tweede Thuis (OTT), een zorginstelling voor mensen met een beperking. Martine is kinderfysiotherapeute, onderzoekster en innovatiemedewerker. Ze is onderdeel van het Innovatieplatform, het platform dat bij innovaties meedenkt en advies geeft.  Sylvia onderzocht voor haar afstudeeropdracht de implementatie van Abena Nova en is sindsdien betrokken als ambassadeur bij de opschaling en diverse pilots.

De opstart van Abena Nova ging niet vanzelf, zo vertelt Martine: “Er was al enige tijd interesse in het product binnen Ons Tweede Thuis. Maar het opstarten duurde even, omdat niemand de regie nam. Uiteindelijk zijn Sylvia en ik ermee aan de slag gegaan. Dat kwam mooi samen: de wens vanuit het innovatieplatform én vanaf de werkvloer. Zo konden we het meteen heel gericht op de vloer proberen.”

Sylvia vult aan: “Ik moest voor mijn opleiding een examen doen voor een innovatief product. We hebben hier veel bewoners met incontinentieproblemen, dus zo kwam ik bij Abena Nova uit. Ik zocht contact en toen is het balletje gaan rollen. De implementatie verliep, na wat vertraging door corona, heel prettig. We hebben veel steun gehad aan Theo, de productspecialist van Abena. We hadden korte lijntjes: als er iets speelde, kon ik hem zo bereiken.”

Hoe werd de innovatie ontvangen?

Martine: “Vanuit het innovatieplatform keken we mee vanaf de zijlijn. We waren aanwezig bij de gesprekken, maar de echte ervaring ligt bij Sylvia, bij de werkvloer. De voor-, tussen- en nametingen waren erg fijn. Daar werd het team ook goed bij betrokken en konden we echt zien wat het ons opleverde.”

Sylvia: “Ik werkte destijds met een vast team die allemaal graag met Abena Nova aan de slag wilden. We hielden er echt de focus op. Tijdens tussentijdse vergaderingen bleef ik hameren op het correcte gebruik van het slimme inco-materiaal. Tegenwoordig zijn er meer wisselingen in het team en werken we vaker met ZZP’ers. Daar zit wel een uitdaging in.  Je moet er goed bovenop blijven zitten en uitleggen wat Abena Nova is en hoe het werkt.

“In die tijd merkten we ook echt het belang van het team; dat alle neuzen dezelfde kant op moeten staan.”
Martine Evers-Rikken
Innovatiemedewerker OTT

Vernieuwd Abena Nova eBook

Ervaringen met Abena Nova van beleidsmakers, managers en zorgverleners in de praktijk. Aangevuld met o.a. ervaring van een cliënt. Download het eBook ‘De impact van slim incontinentiemateriaal’.

Welke andere uitdagingen merkten jullie?

Martine: “Toen we op locatie 4 en 5 de pilot wilden starten, liepen we tegen de tweede coronagolf aan. Dan kun je natuurlijk niet verder met de implementatie. In die tijd merkten we ook echt het belang van het team; dat alle neuzen dezelfde kant op moeten staan. Tegenwoordig trekken we het nog verder: ook de locatiemanager moet overtuigd zijn. We maken duidelijk wat we gaan doen en met welke reden. En we kiezen Nova-ambassadeurs die vragen van het team kunnen beantwoorden.”

“Verder zijn we heel blij met de korte lijnen met Abena. Als zich problemen voordoen, bijvoorbeeld met de clips of met ICT, moet je zorgen dat deze niet te lang bestaan. Want dan haken mensen echt af. Kortom, je moet zorgen dat de randvoorwaarden goed zijn.”

Wat was de grootste eyeopener tijdens het leerproces?

Sylvia: “De grootste winst voor ons was de nachtdienst. Vroeger maakten we mensen wakker voor de verschoning, maar tegenwoordig hoeft dat niet meer. Nu kijken we naar de meldingen en maken we alleen iemand wakker als dat echt nodig is. Dat levert zoveel op. Ga maar na: hoe vervelend is het om ’s nachts wakker gemaakt te worden, terwijl je nog droog bent? Dekbed eraf, je moet iemand draaien, wat een gedoe. Terwijl je nu alleen naar je mobiel hoeft te kijken. En je bent het ook voor als iemand wél heel nat is en in een nat bed ligt. Want daar heb je ook heel veel werk aan ’s nachts.”

Sylvia's succesverhaal met Abena Nova

Benieuwd wat er komt kijken bij de implementatie van slim incontinentiemateriaal?

Martine: “De nachtdienst was echt een mooi leerproces. We realiseerden het ons pas in de eerste pilot: er zijn wel ambassadeurs voor overdag, maar niet voor de nacht. Dat merkten we bij een andere locatie ook; daar kregen we de nachtdienst niet mee. Onlangs hadden we een gesprek op de zesde locatie waar we met Abena Nova willen beginnen. Daar hebben we gezegd: zorg dat je 24/7 ambassadeurs ter beschikking hebt. Dus ook in de nacht. De mensen van de nachtdienst worden nu ook vanaf het begin meegenomen in het proces. We zien de opschaling nog steeds als een leerproces. We leren nog heel veel van de informatie die we uit andere pilots hebben gehaald.”

“Ik vind het echt een must dat je een IT-specialist vanuit je organisatie erbij aanhaakt. Dat heeft ons heel veel gebracht.”
Martine Evers-Rikken
Innovatiemedewerker OTT

Hoe zorgen jullie nu voor een goede opstart?

Martine: “We zijn aan de voorkant heel voorwaardenscheppend. Als de randvoorwaarden niet op orde zijn, kun je beter wat later beginnen. Het moet goed staan. En dat houdt soms in dat we zeggen: ‘leuk dat jullie geïnteresseerd zijn, maar misschien is dit niet het juiste moment.’ Je hebt maar één keer een eerste indruk, dus je moet ervoor zorgen dat die goed is.”

“Daarnaast willen we dat er eigenaarschap genomen wordt. Als het niet loopt, wie pakt het dan op? Je kunt niet alle verantwoordelijkheid bij de ambassadeurs leggen. Daarom geven we onze specialistisch verpleegkundigen ook een rol. Zij komen op alle locaties en kunnen adviseren om slim incontinentiemateriaal in te zetten wanneer zij een casus zien die daar baat bij zou hebben. Verder  komen ze periodiek op verschillende locaties voor de evaluaties. Als er ergens met Abena Nova gewerkt wordt, nemen ze dat mee in de beoordeling. Zo vormen ze een extra spil, die ook vanaf de opstart betrokken wordt.”

“Verder heeft OTT de laatste jaren een enorme slag gemaakt in de hardware. We hebben iemand vanuit ICT aan ons verbonden, die helpt aan de technische kant. Dat is echt een aanvulling. Zij denkt aan dingen waar ik niet mee bezig ben. En ze kijkt vanuit de ICT-kant hoe het product nog kan verbeteren. Bijvoorbeeld door het signaal via de Wifi te laten lopen: dan hoef je niet meer overal bakens op te hangen en is de cliënt altijd in beeld. Ik vind het echt een must dat je een IT-specialist vanuit je organisatie erbij aanhaakt. Dat heeft ons heel veel gebracht.”

Sylvia: ”Ik probeer nieuwe collega’s ook altijd goed uit te leggen wat het voordeel is van Abena Nova. Zeker nu, in het ZZP-klimaat. Ik wijs constant op de posters die hier prominent in de appartementen van de bewoners hangen. En de posters hangen ook op kantoor. Je moet mensen blijven attenderen: ‘let op de sensor, gooi de clip niet weg.’ Je moet er constant bovenop blijven zitten.”

Jullie gaan nu verder opschalen naar nieuwe locaties. Wat is het doel van de inzet van Nova op de nieuwe locaties?

Martine: “Eigenlijk het gebruikelijke doel dat je wenst als je met Abena Nova begint. Het mooie is dat we intern niet zo veel reclame voor Abena Nova hoeven te maken; mensen horen het via de tamtam. Dat vinden we ook heel fijn: als het van de werkvloer afkomt, sta je al met 1-0 voor. Deze mensen zijn bij ons gekomen omdat ze Abena Nova graag willen testen. En omdat ze graag willen kijken wat het oplevert voor hen en de cliënten, ten aanzien van minder natte bedden, minder onnodig verschonen, enzovoorts.”

“Je merkt wel dat als ze met ons in gesprek gaan, dat ze wel weten wat het oplevert. Maar dat je er ook plaspatronen mee in kaart kunt brengen, weten ze niet altijd. Sommige cliënten hebben een heel regelmatig plaspatroon. En dan kun je ook ervoor kiezen om, zodra je het patroon in kaart hebt gebracht, weer te stoppen met het gebruik en die nieuwe kennis in te zetten. Je hoeft ook niet altijd bij het product te blijven. Je kunt het ook gebruiken om bepaalde inzichten te krijgen die waardevol zijn. Dat leggen we ook uit.”

Lees verder in deel twee

“Als de locatiemanager dan gaat twijfelen vanwege de kosten, dat vind ik jammer. Want als je ziet wat het oplevert voor cliënt en medewerker: dat is echt fantastisch.”

In deel tweede deel vertellen Martine en Sylvia hoe zij ervoor zorgen dat de opschaling van Abena Nova succesvol verloopt. Verder tonen ze het belang van Abena Nova voor cliënt en medewerker, én leggen ze uit waarom het moeilijk blijft collega’s van de meerwaarde te overtuigen.

Zeg jij ook 'ja' tegen meer kwaliteit, minder werkdruk en minder kosten?

Kom dan vrijblijvend met ons in contact!

In slechts 1 klik de beste hulp. Ik wil grip op goede zorg voor: