Zorgprofessional

Zoek hier
Generic filters
Exact matches only

Zorgprofessional

Zoek hier
Generic filters
Exact matches only
Zoek hier
Generic filters
Exact matches only

Klanten aan het woord: Zorginstelling Volckaert

Slim incontinentiemateriaal maakt zorg dubbel zo efficiënt en effectief

Innovatie om zorg op meerdere vlakken te verbeteren. Waarom niet? Zorginstelling Volckaert durft nieuwe technologieën te omarmen en ziet dat het wérkt. Psychogeriatrische afdeling De Zonnebloemhof van Volckaert deed een pilot met slim incontinentiemateriaal. De resultaten zijn verbluffend. Lagere werkdruk, betere zorg en bovenal: gelukkigere mensen.

Eigenaarschap

Volckaert is een organisatie voor mensen die complexe zorg nodig hebben, denk hierbij aan revalidatie, lichamelijke aandoeningen en dementie. Er zijn vijf locaties: drie in Oosterhout, twee in Dongen. Hoe ingrijpend de zorgvraag ook is, op alle afdelingen geldt één basiswaarde: eigenaarschap. Als cliënt krijg je de vrijheid om zo lang mogelijk regie te houden over je leven. De verzorging is hier ook volledig op gericht. Zorgprofessionals nemen alleen taken over als dat écht moet en de cliënt dat ook écht wil. In persoonlijk overleg met alle betrokkenen.

Anders werken: betere zorg via innovatie

Om haar zorg te blijven verbeteren, haakt Volckaert aan op trajecten van ‘Anders werken in de zorg’, een initiatief van 12 zorgorganisaties in West-Brabant. Zij zoeken naar manieren om in te spelen op de negatieve tendens in de zorg: het aantal ouderen groeit en daardoor ook de vraag naar hoogwaardige zorg, terwijl de werkdruk stijgt en er steeds minder gekwalificeerd personeel is. Via het innovatieprogramma investeren zorginstellingen in anders werken: met technologische ondersteuning zorgprocessen slimmer inrichten. Effectiever werken, in minder tijd. Het slimme incontinentiemateriaal Abena Nova is een van de succesvolle innovaties in dit programma.

Middel tegen onbegrepen gedrag

De Zonnebloemhof, een van de psychogeriatrische afdelingen van Volckaert Dongen, deed mee aan een pilot. Zowel teammanager Kim van Oosterhout als zorgprofessional  Sarah Priems zag aanleiding om het slimme incontinentiemateriaal uit te proberen. Kim: “Op de psychogeriatrische afdeling, waar cliënten met dementie wonen, heb je vaak te maken met onbegrepen gedrag. Mensen kunnen zich soms niet meer goed uitdrukken. Ze raken geprikkeld, reageren onrustig op elkaar. Als zorgverlener probeer je te achterhalen waarom. Incontinentie is vaak een oorzaak. Niet tijdig verschonen kan leiden tot huidirritatie. Maar eindeloos verschonen vinden cliënten ook geen pretje.”

Meer rust?

Ook de hoge werkdruk was voor De Zonnebloemhof een reden om voor innovatie te kiezen. Sarah licht toe: “Continentiezorg is iets tijdrovends. Als verpleegkundige ben je er eigenlijk continu mee bezig. Van toiletrondes begeleiden tot bedden verschonen, dag en nacht. Soms onnodig – dat is extra vervelend. Je moet er zelfs iemand voor wakker maken. Slim incontinentiemateriaal is een oplossing op meerdere fronten. Je krijgt inzicht in iemands plaspatroon en hoeft alleen te handelen wanneer dat nodig is. Iedereen krijgt meer rust. Zowel cliënt als verpleegkundige.”  

Abena: betrokken implementatiepartner

Eind juli startte Volckaert met de pilot. Een productspecialist vanuit Abena was aanspreekpunt voor alle collega’s. Vijf dagen per week was ze op de afdeling voor tekst en uitleg. Sarah: “De begeleiding vanuit Abena was erg goed. De implementatie ging stap voor stap zodat we goed konden wennen. Terwijl we zelf bekend raakten met het materiaal en hoe je het moet gebruiken, werd de technologie op de smartphones geïnstalleerd en gereed gemaakt voor gebruik. Begrepen we iets niet, dan konden we het direct vragen. Was het niet rechtstreeks aan productspecialist Jet, dan was het wel per whatsapp. Dag en nacht.”

Starten met Abena Nova?

Ga in minder dan 1 minuut na of jouw zorginstelling klaar is voor Abena Nova

Relatief snelle omslag

Ondanks de goede ondersteuning was er in het begin wat weerstand. Het is ook onwennig: na jaren op een bepaalde manier handelen met iets nieuws vertrouwd raken. Kim: “Vooral voor zorgverleners die al lange tijd in de zorg werken, is innovatie een drempel. Maar ook zij raken steeds meer doordrongen van de voordelen. Slimme technologie is de toekomst. Dit is de eerste grote verandering. Dat vergt aandacht. En tijd. En het hielp niet dat er in week 1 een foutje in de software zat. Maar Abena loste dat snel op. Nu willen juist de oudere zorgverleners de inco-app gebruiken.”

De cijfers liegen er niet om

De zorgprofessionals probeerden het innovatieve incontinentiemateriaal tien weken uit bij negen cliënten. Al snel zagen ze verbeteringen: 65% minder natte bedden, 28% minder verschoningen en een daling van 23% in waskosten. Via de app krijgen zorgprofessionals inzicht in de verzadiging van het materiaal en kunnen verschoningen beter gepland worden. Dit vermindert niet alleen materiaalverbruik, maar ook de werkdruk. Verzorgenden houden gemiddeld 28 minuten over per bewoner per dag. Kostbare tijd, die ze nu kunnen besteden aan waar het om draait: een leuke dag, met goede, persoonlijke zorg.

Gewoon een leukere dag

En het allerbelangrijkste: de cliënten voelen zich prettiger. Ze hoeven niet onnodig te worden verschoond of juist te lang met een natte broek rond te lopen. En ‘s nachts worden ze alleen gewekt als dat écht nodig is. Die efficiëntie betaalt zich op allerlei manieren terug. De cliënten hebben minder last van huidproblemen, zijn over het algemeen beter uitgeslapen en zijn minder prikkelbaar. Er is minder onbegrepen gedrag omdat ze lekkerder in hun vel zitten. Hetzelfde geldt voor het personeel. Sara: “We kunnen nu gewoon met z’n allen een leukere dag hebben.”

En nu?

De introductie van het slimme incontinentiemateriaal opent Volckaert de ogen voor de voordelen van technologie. Het slimme incontinentiemateriaal wordt opgeschaald naar andere afdelingen. Ook start er een pilot op een andere locatie. De positieve resultaten beloven veel goeds voor de implementatie van andere innovaties. Kim: “We draaien momenteel een pilot met de bril ‘Expertise zonder Afstand’. En we gebruiken slimme sensoren om deuren van onze afdelingen te openen. Maar bij iedere innovatie is vooral één ding belangrijk. Goede begeleiding. Zoals we van Abena hebben gekregen.”

Aanbevolen producten

Uit ons kenniscentrum

Abena Nova Evean & Philadelphia verpleeghuis van de toekomst

Evean & Philadelphia: verpleeghuis van de toekomst

Lees meer →
Klanten aan het woord Zorginstelling Volckaert

Klanten aan het woord: Volckaert

Lees meer →

Abena Nova contact

Lees meer →
abena nova in de praktijk slim incontinentiemateriaal digitaal

Abena Nova in de praktijk

Lees meer →
abena-nova-slim-incontinentiemateriaal-automatisch

Abena Nova

Lees meer →

Ons kenniscentrum

Als specialist in basiszorg willen wij jou als zorgprofessional helpen grip te krijgen op goede zorg. Dat doen we met het bieden van de beste basiszorg. Op welk gebied kunnen wij je helpen?

Onderzoek Tijd & Kwaliteit

Resultaten onderzoek ouderenzorg. 246 zorgverleners delen hun inzichten.

In slechts 1 klik de beste hulp. Ik wil grip op goede zorg voor: