Implementatie Abena Nova bij 's Heeren Loo

Begonnen met een pilot en inmiddels is de opschaling van slim incontinentiemateriaal gestart. 

ABENA-Nova_Quality-time-with-residents-1_icon_CMYK_600x600px

Blije cliënten en familie

ABENA-Nova_Watch-2_icon_CMYK_600x600px

Besparing van tijd en kosten

abena nova slim incontinentiemateriaal

Geïntegreerde sensor

ABENA-Nova_Icon-Heartbeat-1_600x600px

Minder ziekteverzuim​

abena nova slim incontinentiemateriaal

Prijswinnend

ABENA-Nova_Icon-Sustainability-2_600x600px

Duurzame keuze

"Je denkt: het is maar inco. Maar het doet zoveel meer."

Het partnerschap tussen ’s Heeren Loo en Abena kent een rijke historie. Al lange tijd werkt de zorginstelling voor mensen met een verstandelijke beperking met het materiaal van Abena. Toen in 2018 Abena Nova – het slimme incontinentiemateriaal voor dagelijks gebruik- werd gelanceerd, startte ’s Heeren Loo Gelderland Midden met een pilot. Inmiddels is deze locatie begonnen met opschalen.

Ondanks dat de landelijke pilot nog loopt en er nog geen besluit is genomen over al dan niet opschalen, gaat ’s Heeren Loo Gelderland Midden het gebruik van Abena Nova wél verder opschalen. Daarom spraken we met regionaal stafmedewerker Marjan Dulos en begeleider Diana van den Berg-Suurd over hun ervaring met Abena Nova, van de pilot tot nu. En we hebben het over de toekomst die Abena Nova kan krijgen binnen andere locaties van ’s Heeren Loo.

Laten we bij het begin beginnen: hoe kwamen jullie uit bij Abena Nova?

Marjan: “Ik hoorde er in 2018 over en was enthousiast. We zijn in Apeldoorn naar een presentatie van Abena gegaan. Daarna besloten we een pilot te starten op onze locaties in Wekerom en in Apeldoorn. Uiteindelijk is de pilot alleen bij ons in Wekerom van start gegaan, in drie woningen.”

Diana: “Wij kregen vanuit het management de vraag of we mee wilden doen. De pilot was gericht op cliënten die naar de dagbesteding gingen. Een aantal van onze cliënten gebruikten incontinentiemateriaal, en mochten uitvinden of Abena Nova een meerwaarde had. In het begin was ik een beetje sceptisch: hoe moet zoiets een meerwaarde geven? Bij alles wat hier een verandering brengt op de woning, denk je van: gaat dit wel werken? Maar ik vind innovatie belangrijk; ik sta er wel voor open. En dus zijn we gestart met een aantal cliënten.”

Hoe verliep de implementatiefase?

Diana: “In het begin waren Abena en Marjan intensief bij het proces betrokken. Ze gaven uitleg bij het product en we konden met vragen bij hen terecht. Je merkte dat mijn collega’s het soms moeilijk vonden om de innovatie te gebruiken. Vooral wanneer het druk was. Dan grijp je toch sneller terug naar de vaste verschoonmomenten, die je gewend was. Dat is jammer, juist omdat slimme inco heel veel meerwaarde kan geven voor cliënten. Dit is wel omgeslagen, maar het ging met vlagen. Als er te veel gekkigheid op de woning was, vielen we terug in oude patronen. Maar over het algemeen vind ik het echt een topproduct.”

"Als de 'alarmbel' gaat, wil je dat graag oplossen. Je hebt wel het gevoel dat je ernaar moet luisteren."
Diana van den Berg-Suurd
Zorgbegeleider

Marjan: “Eigenlijk verliep de introductie zonder echte strubbelingen. We hadden veel contact met de medewerkers op de vloer. Natuurlijk waren er wel wat medewerkers die soms hun bedenkingen hadden, maar als je het samen bespreekt, komt het goed. Er liepen ook ambassadeurs rond in alle woningen. Zij creëerden meer draagvlak.”

Vernieuwd Abena Nova eBook

Ervaringen met Abena Nova van beleidsmakers, managers en zorgverleners in de praktijk. Aangevuld met o.a. ervaring van een cliënt. Download het eBook ‘De impact van slim incontinentiemateriaal’.

Wat waren de successen die behaald waren na de pilot-fase?

Marjan: “In het begin van de pilot gaf een dagbesteding aan dat ze door Abena Nova minder tijd kwijt waren aan het verschonen. Eerst gebeurde dat op vaste tijdstippen, maar dat hoefde niet meer. De extra tijd werd gevuld met meer activiteiten. Cliënten hoefden soms überhaupt niet meer verschoond te worden. Dat is een win-win voor iedereen.”

“We merkten echt een verschil bij het gebruik van Abena Nova. Niet alleen wat betreft continentiezorg, maar ook bij bijvoorbeeld huidverzorging. Zo had een cliënt huidproblemen. Nadat we met Abena Nova startten, zat de cliënt minder vaak en lang in nat incontinentiemateriaal. En daardoor namen de huidproblemen zichtbaar af.”

Welke voordelen biedt Abena Nova nog meer?

Diana: “Met Abena Nova kun je echt zorg op maat leveren; iets waar de cliënten minder stress door krijgen. Het materiaal is goed en soepel, en de producten die we ernaast gebruiken zijn van goede kwaliteit. En dan heb ik het niet alleen over de inco’s: ook de huidverzorgingsproducten werken goed. Werken met een app was en is soms nog wel wat wennen. Maar het is voor een goed doel.”

“We hebben een cliënt die het heel vervelend vindt als je haar moet verschonen. We lezen haar signalen wel, maar het is lastig om dat altijd goed te interpreteren. Het kwam dus regelmatig voor dat ze onnodig verschoond werd. Nu ze Abena Nova gebruikt, ervaren we veel minder stressmomenten met haar. De benadering wordt voor haar positiever, omdat we minder vaak vervelende dingen vragen. Je merkt dat de band met je cliënt ook beter wordt.”

"Je hebt een veel positievere benadering naar elkaar. En de momenten dat het echt moet, zijn korter. Die zijn veel beter te behappen."
Diana van den Berg-Suurd
Zorgbegeleider

Marjan: “We zijn bij een cliënt dankzij Abena Nova erachter gekomen dat ze blaasontsteking had. De cliënt huilde heel vaak, zonder dat ze kon aangeven wat er aan de hand was. Een medewerker vroeg uit waar ze pijn had: op haar buik. Door de data van de app in de gaten te houden, kwamen we erachter dat ze steeds moest huilen als ze plaste. Na een test bleek dat ze blaasontsteking had.”

“Ook hebben we Abena Nova al twee keer ingezet op aanvraag van de Medische Dienst. Ze wilden een blaasscan doen bij de cliënten. Met behulp van Abena Nova kregen we inzicht in het plaspatroon van de cliënt en konden we de blaasscan plannen, op het moment de blaas van de cliënt leeg was.”

Waarom gaan jullie nu opschalen? Levert het wat op?

Marjan: “De beslissing om op te schalen kwam al in coronatijd, maar toen bleef alles stilliggen. Maar omdat we er vertrouwen in hebben dat Abena Nova meerwaarde heeft voor de cliënt en medewerker gaan we opschalen. Over de kosten kan ik nu nog niet zo veel zeggen; maar ik heb wel het
idee dat cliënten minder incontinentieproducten gebruiken per dag. En lekkages en natte bedden zijn ook minder geworden. Dat is wat ik terugkrijg van de werkvloer.”

 “We willen aan het einde van dit jaar 25 cliënten op Abena Nova overgezet hebben. Doordat we minder producten gebruiken, kunnen we dit project onder het duurzaamheidsproduct scharen. Nu wordt er vaak onnodig verschoond, maar dat heb je met Abena Nova niet meer.”

Duurzaamheid? Is dat dan de voornaamste reden tot opschalen?

Marjan: “Dat het onder het project duurzaamheid staat, is een mooie bijkomstigheid. Maar voor mij staan de cliënt en de medewerker voorop. En dat we daarbij de afvalberg kunnen verminderen, is mooi meegenomen. Maar de voornaamste reden is het toenemen van de kwaliteit van leven voor cliënt en het verlichten van de werkdruk bij medewerkers.”

Wat zijn de aandachtspunten rondom de opschaling?

Marjan: “In het begin zal er bij sommige medewerkers weerstand zijn. Je moet de bestaande werkwijze aan de kant gooien. We proberen medewerkers vanaf het begin te betrekken bij het proces. We dwingen woningen ook niet, maar gaan in overleg met medewerkers, gedragsdeskundigen en managers. Het is een groepsbeslissing om ermee aan de slag te gaan. Ik denk dat je het er allemaal over eens moet zijn, anders gaat het niet lukken.”

“Mijn eigen aandachtspunt is mensen goed in de opschaling meenemen. Ik wil iedereen er beter bij betrekken, van verzorgenden tot gedragsdeskundige, en ook de nachtzorg. Werken met slim incontinentiemateriaal gaat bij hen nog niet altijd even goed.”

Diana vult aan: “In de praktijk blijkt dat de nachtdienst niet altijd goed met Abena Nova kan werken. Ik heb een cliënt die wat achteruit gaat. Nu wordt hij door de nachtdienst tijdens de standaardronde verschoond. Daarvoor werd hij altijd wakker gemaakt. Slim incontinentiemateriaal kan voor hem goed werken: gebruik de clip en laat hem lekker doorslapen. Tot je een signaal krijgt dat je echt moet inspringen.”

“Ik snap dat de nachtdienst heel veel woningen heeft en dat het voor hen anders is. En het is ook wennen om te luisteren naar de piepjes. Ik voelde me ook wel eens gehaast als ik ’s ochtends binnen kwam en de telefoon al hoorde piepen. Het is toch moeilijk om dat te negeren. Als de ‘alarmbel’ gaat, wil je dat graag oplossen. Je krijgt het gevoel dat je ernaar moet luisteren.”

"Je denkt: het is maar een luier. Maar het kan zoveel doen."
Diana van den Berg-Suurd
Zorgbegeleider

Diana: “Ook extra aandacht bij het goed aanleggen is belangrijk. Ongeacht of het een slimme inco is of niet: het is altijd heel belangrijk om het materiaal goed aan te brengen. Als mensen wat onrustig zijn of als het los komt te zitten, dan krijg je toch regelmatig natte bedden. Daar houden we elkaar ook scherp in. Dat is en blijft altijd een aandachtspunt – ook als je het al jarenlang doet.”

Hebben jullie nog tips voor organisaties die met Abena Nova aan de slag willen?

Marjan: “Bespreek het en ga het doen! Er zijn zoveel voordelen te benoemen. We merkten het bij de dagbestedingsgroep aan het begin van de pilot al: minder verschoningen en meer tijd over voor andere activiteiten. Dus ook voor andere instellingen: ga het gewoon doen!”

Diana: “Abena Nova creëert een meerwaarde. Je denkt: het is maar een inco. Maar het kan zoveel doen. Het is nu bijna 12 uur. Als we nog vaste rondes deden, hadden we een van mijn cliënten nu al twee keer verschoond. Maar dat is nu niet nodig; we observeren haar gedrag en monitoren de app. Daardoor kan de cliënt de activiteiten gewoon lekker mee blijven beleven. Doordat de vervelende verschoonmomenten wegvallen, heb je een veel positievere benadering naar elkaar. En de momenten dat het echt moet, zijn korter. Die zijn voor de cliënt veel beter te behappen.”

“Cliënten kunnen meer op een dag beleven, in plaats van steeds veel tijd kwijt te zijn op de wc of tijdens het verschonen. We kijken nu juist verder, verleggen de werkdruk en doen het samen met het team. Met de overgebleven tijd maken we een mooie dag-invulling voor de cliënten. Die extra tijd en aandacht wordt gewaardeerd, dat is iets dat ik bij alle cliënten zie. Je zou het iedereen gunnen.”

Lees meer ervaringen van onze klanten

In slechts 1 klik de beste hulp. Ik wil grip op goede zorg voor: